Het debat: moeten bedrijfswagens worden afgeschaft Dit is jullie mening
Door de hoge loonkost is het voor werkgevers voordeliger om werknemers een bedrijfswagen te geven in plaats van extra loon. Bij een afschaffing van de bedrijfswagen, komt dus ook een deel van iemands zuurverdiende inkomen in het gedrang. Aan de andere kant zorgen deze wagens voor meer files en dus meer vervuiling. Moeten bedrijfswagens worden afgeschaft? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.
Robby De Brandt: “Afschaffen van bedrijfswagens lost niets op. Mensen die zich moeten verplaatsen zullen automatisch een andere auto aanschaffen die misschien iets kleiner is, maar het fileprobleem niet zal oplossen. Tankkaart afschaffen lijkt me ook onrealistisch. Hoe ga je dan de kilometers die je voor het werk uitvoert gaan vergoeden, want niemand staat te springen om zelf deze brandstof op zich te nemen. Persoonlijk denk ik dat vooral meer thuiswerk een invloed kan hebben op de mobiliteitsproblematiek.”
Gerry Cle: “De salariswagens zijn er gekomen omdat de loonkosten te hoog zijn. Het lijkt me logischer om de loonkost te verlagen in plaats van allerhande achterpoortjes (maaltijdcheques, ecocheques, salariswagen) in te voeren voor een kleine elite. De punten die Kris Peeters (niet de politicus) aanhaalt spreken boekdelen.”
Tankkaart of bedrijfswagen afschaffen kan, als het gecompenseerd wordt met nettoloon. Anders is het diefstal
Rik Vanderest: “Een bedrijfswagen is meestal een noodzakelijk vervoermiddel. Een salariswagen is gewoon belastingontduiking. Afschaffen die salariswagens en het volledige loon op het loonbriefje zoals het hoort.”
Joris Nijs: “Een tankkaart heeft net hetzelfde bestaansrecht als een auto : het is een verdoken deel van het loon. Dus tankkaart of bedrijfswagen afschaffen kan , als het gecompenseerd wordt met nettoloon. Anders is het diefstal.”
Tess De Becker: “Ik heb een salariswagen en ik moet elke dag rond de 100 kilometer rijden. Voor mijn loon maakt dat een wereld van verschil. Als ik zelf een nieuwe wagen moet kopen, dat is voor mij financieel te zwaar. Dan zou ik al een oud autootje moeten kopen wat de CO2-uitstoot niet ten goede komt. Blijf van mensen hun inkomen en zekerheid af! Ik opteer voor elektrische salariswagens.”
Het is eigenlijk vrij eenvoudig : wie zijn bedrijfswagen verliest, koopt zelf een auto. Minder file dus? Ik dacht het niet
Thomas Van Herpe: “Zorg eerst voor alternatieven. Via het openbaar vervoer ben ik ongeveer 4,5 uur op de baan per dag. Met de wagen 50 minuten. Thuiswerken promoten, carpoolen, deftige fietsautostrades, etc. Groen wil bijvoorbeeld 100.000 extra plaatsen voor openbaar vervoer, maar dat is toch niet voldoende voor de 750.000 wagens? Ik wil de wagen zeker laten, maar wil dan ook maximum een uur onderweg zijn van thuis naar het werk (25 km).”
Dirk Van Heeschvelde: “Het is eigenlijk vrij eenvoudig : wie zijn bedrijfswagen verliest, koopt zelf een auto. Minder file dus? Ik dacht het niet.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Zoekactie naar mogelijk vermist persoon in zee bij Knokke levert voorlopig niets op
Dinsdagavond laat is in de zee bij Knokke een zoekactie in zee gestart naar een persoon die te water is gegaan en mogelijk niet is teruggekeerd. Dat meldt burgemeester Jan Morbee aan onze redactie nadat via 4040 meldingen binnenliepen over een zoekactie met helikopters en boten ter hoogte van brasserie Rubens aan de Zeedijk. -
Het debat: moeten bedrijfswagens worden afgeschaft?
Door de hoge loonkost is het voor werkgevers voordeliger om werknemers een bedrijfswagen te geven in plaats van extra loon. Bij een afschaffing van de bedrijfswagen, komt dus ook een deel van iemands zuurverdiende inkomen in het gedrang. Aan de andere kant zorgen deze wagens voor meer files en dus meer vervuiling. Wat denk jij? Moeten bedrijfswagens worden afgeschaft? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. -
-
33
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
-
PREMIUM
KIJK. “Eén van de zwakste pretparken van Europa, vergane glorie”: YouTuber niet te spreken over Boudewijn Seapark in Brugge
“Wegwijzers zijn smerig, er hangt een muffe geur, frisdrankautomaten staan leeg en in het ballenbad zou ik m’n kinderen niet laten spelen." Het Boudewijn Seapark in Brugge krijgt er flink van langs in een recente YouTube-video van pretparkfan Kevin Collier. De man bracht afgelopen weekend een bezoek aan het park en deelde zijn bevindingen met zijn volgers. Die zijn niet min, maar bij het pretpark hebben ze een reactie klaar.Brugge -
39
De Stem van Lode Vereeck: “Laat ons gewoon stoppen met de geldtransfers naar Wallonië”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Lode Vereeck, lijsttrekker voor Vlaams Belang voor de federale verkiezingen, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
142
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM44
Scholier (17) wiens Vlaamse vlag werd afgenomen door leerkracht: “Congolese vlaggen waren geen probleem, die van mij wel”
Theo Francken deelde maandagochtend Vlaamse knuffels uit aan een middelbare school in Tienen: het N-VA-kopstuk reageerde daarmee op de heisa die ontstaan was nadat een leerkracht de Vlaamse vlag van één van de leerlingen had afgenomen. Die leerling, Bassem Khalil, een 17-jarige scholier met Egyptische en Marokkaanse roots, vertelt nu voor het eerst uitgebreid over wat er allemaal gebeurd is: “Het was mij enkel en alleen om het respect voor de Vlaamse cultuur te doen.”Tienen -
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGuido De Smet
Be Ver
Bert Monsecour
Leo Gebruers
Andre Herremans