Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Ook maandag stakingsacties bij luchtverkeersleiders: “Het belooft een hete periode te worden”

De verkeerstoren op Zaventem.Beeld Photo News

Zeker vanaf maandag gaan de luchtverkeersleiders van Skeyes opnieuw actie voeren. Ook al is er dan een sociaal akkoord in de maak.

“Voor ACV-Transcom duurt de impasse voort. Het belooft een hete periode te worden”, meldt vakbondsman Kurt Callaerts (ACV-Transcom) vrijdag na afloop van het paritair comité. Daar werd het protocolakkoord verder besproken. Volgens de directie werden in onderling overleg aanpassingen aangebracht aan de oorspronkelijke voorstellen. De directie benadrukt dat het akkoord een antwoord geeft op de 25 punten die naar voren waren geschoven en dat het structurele oplossingen biedt voor alle werknemers bij Skeyes.

“Dit is geen goed akkoord en zeker geen vooruitgang voor het personeel”, aldus Callaerts. Bart Neyens, secretaris voor ACOD nuanceert. “We hebben heel wat vooruitgang geboekt in de voorbije uren. Dinsdag is er nieuw overleg, voor een aantal technische punten. En aanstaande vrijdag is er een nieuw paritair comité. Ik maak me sterk dat we tot een oplossing kunnen komen die unaniem gedragen wordt.”

In afwachting zal de sociale onrust evenwel aanhouden. Stakingsacties veroorzaakten eerder deze week al meermaals vertragingen van het vliegverkeer. Luchtverkeersleiders staakten of meldden zich ziek. Zowel cargovluchten als passagiersvluchten werden daardoor getroffen. Donderdag zag Brussels Airlines zich gedwongen tien vluchten te schrappen. En het lijkt er dus op dat de chaos nog niet meteen voorbij is.

‘Lang conflict’

Een nieuwe naam, maar de oude problemen blijven. Skeyes, zoals het vroegere Belgocontrol gedoopt werd, sleept zich al enige tijd van het ene sociaal conflict naar het ander. Vakbonden en directie staan lijnrecht tegenover elkaar en oplossingen lijken niet meteen in het verschiet.

Aan de basis van zoveel onvrede, die telkens gepaard gaat met stakingsgolven, ligt een besparingsplan. Gedurende vijf jaar moest het toenmalige Belgocontrol vanaf 2014 zo’n 2,5 procent besparen op zijn werkingskosten. De balans van Belgocontrol was in de rode cijfers gedoken. Twee verklaringen daarvoor: de concurrentie met de luchthaven van Charleroi en het beknibbelen van de respectievelijke luchtvaartmaatschappijen op hun kosten, waardoor de aangerekende kosten voor de dienstverlening van de luchtverkeersleiders omlaag ging.

De vakbonden bij Skeyes klagen die besparingen sindsdien aan. Volgens hen heeft dit tot gevolg dat de werkdruk onredelijk hoog is. Door te weinig personeel moeten de luchtverkeersleiders te veel opeenvolgende dagen werken, en dit in zeer onregelmatige shiften. Dagdiensten, ochtendshiften, late – en nachtdiensten, alles door elkaar, gevolgd door een break van amper twee dagen, om daarna terug in deze onregelmatige structuur te fungeren. Wat ook niet helpt is dat er veel ziekteverzuim is, een gevolg van die werkdruk, aldus de bonden. Daardoor moeten de overblijvende luchtverkeersleiders nog meer diensten draaien. Voorts is er ook nog discussie over loopbaanonderbrekingen, rustperiodes, en het gebrekkige aanwervingsbeleid.

De directie van haar kant zegt dat ze aan tal van de terechte verzuchtingen is tegemoetgekomen, en dat ze zowel in mensen als in middelen heeft geïnvesteerd. Ook wordt er verder aangeworven, klinkt het. Zo gaat het personeelsbestand van 800 naar 950, maar de opleiding is streng en daardoor stromen die nieuwe mensen niet meteen door naar de verkeerstoren.

De sociale dialoog tussen directie en de vakbonden verloopt op zijn zachts gezegd uiterst stroef. En er is wederzijds wantrouwen. Na een stakingsgolf in 2016 sloot de directie een sociaal akkoord, maar daar ging de vakbond ACV niet in mee. Het voedt het wantrouwen tussen de directie en de vakbonden, en ook wel tussen de vakbonden onderling. ACOD heeft 2 zetels in het paritair comité heeft. ACV heeft 3 zetels, en VSOA 1 zetel.

De sociale dialoog tussen directie en de vakbonden verloopt op zijn zachts gezegd uiterst stroef

Ook nu is de socialistische vakbond ACOD de pratende partner. Bart Neyens vindt voldoende ruimte voor verder overleg. Kurt Callaerts wil via acties de druk hoog houden. “Skeyes houdt geen rekening met de meerderheid van zijn personeel en personeelsvertegenwoordigers. Dit is dan sociale dialoog waarbij je mag onderhandelen met de handen op de rug”, hekelt Callaerts. “De regels worden aangepast naar de onwettelijke interpretatie van Skeyes.”

‘Wrevel op Zaventem’

En dus houdt de impasse voorlopig aan. Dat zorgt voor heel veel wrevel bij de luchtvaartmaatschappijen. “De grootste dupe is de passagier”, zegt Maaike Andries van Brussels Airlines. “We kunnen op voorhand niet communiceren met onze reizigers, omdat we zelf pas last minute op de hoogte worden gebracht. Frustrerend.” Dat is ook het verdict van Nathalie Pierard van Brussels Airport . “Voor ons personeel is dit wel zwaar. Van bagageafhandelaars tot piloten: iedereen moet zijn schema omgooien of langer werken. Dit is nefast voor ons imago, zeker nu het zomerseizoen bijna start. We zullen de gevolgen zeker voelen.”

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, is boos. “We zitten in totale onzekerheid. Ik vraag een snelle oplossing om acties in de komende weken te vermijden.” De paasvakantie komt er immers aan. De acties van de luchtverkeersleiders maken de toestand op Brussels Airport helemaal onbeheersbaar, zegt hij.

Skeyes is een overheidsbedrijf, maar de bevoegde minister François Bellot (MR) laat niet meteen van zich horen. Zo blijft het dossier over de verschillende geluidsnormen in Vlaanderen en Brussel in de lade steken. Ook de minimale dienstverlening bij Skeyes is een van die punten die maar niet aangeraakt wordt.