maandag 25 maart 2019 - Nieuws
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Alice Vaes werd ’s ochtends tijdens het joggen aangereden aan de kruising tussen de Kapelstraat en de Ballaststraat in Pelt. gvb

90-jarige Nederlander rijdt jogster (63) dood in Pelt

“Doodjammer dat zo’n mooie, fitte vrouw er niet meer is”

PELTDe 63-jarige Alice Vaes uit Lindelhoeven (Overpelt) is gisteren in het ziekenhuis overleden nadat ze ’s ochtends tijdens het joggen werd aangereden door een 90-jarige chauffeur uit Nederland. De bestuurder was niet onder invloed.

Alice Vaes was ’s ochtends rond 8.25 uur aan het joggen ter hoogte van de kruising tussen de Kapelstraat en de Ballaststraat. Daar werd ze langs achter aangereden door een 90-jarige chauffeur uit Nederland. Bij de aanrijding liep de vrouw uit Pelt een ernstige hoofdwonde op.

De ziekenwagen van Peer en de mug van Overpelt haastten zich naar de plaats van het ongeval. Alice Vaes werd nog in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, maar bezweek daar niet veel later aan haar verwondingen.

Niet onder invloed

Het is tot nu toe onduidelijk hoe het tragische ongeval juist kon gebeuren. Uit de eerste vaststellingen door de lokale politie van zone HANO bleek dat zowel de jogster als de auto die haar aanreed zich op de weg en in dezelfde richting bevonden. Het slachtoffer werd langs achter opgeschept door de wagen en zou hard op de grond neergekomen zijn.

Uit het politieonderzoek is alvast gebleken dat de hoogbejaarde Nederlandse bestuurder niet onder invloed was. Er zijn ook geen aanwijzingen dat er iets speciaals aan de hand was. Voorlopig heeft het parket ook nog geen verkeersdeskundige aangesteld, wat erop kan wijzen dat het om een jammerlijk ongeval gaat.

Buurtbewoners merkten wel op dat de smalle Kapelstraat door veel automobilisten gebruikt wordt als sluipweg tussen Breugelweg en de Lindelsebaan, en dat er vaak te snel wordt gereden.

Alice Vaes was de dochter van de bekende Overpeltse kunstenares Jet Moelans. Ze was gehuwd met verzekeringsmakelaar Eddy Gielen. Het echtpaar heeft drie kinderen. “Ze was amper twee, drie jaar met pensioen. Ze heeft altijd gewerkt als speciale assistente voor het OCMW en stond bekend als iemand die bekommerd was om haar medemensen”, zegt Hubert Fransen, een zakenpartner en voormalige buurman van het echtpaar. “Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. En dat tijdens een partijtje joggen. Lopen, dat was iets dat ze zo graag deed. Doodjammer dat zo’n mooie en fitte vrouw er niet meer is.”

Hoogbejaard achter het stuur, hoe verantwoord is het?

PeltHet is voorlopig onduidelijk hoe het dodelijke ongeval precies is gebeurd. Wel is het zo dat de Nederlandse bestuurder die het ongeval veroorzaakt heeft een Nederlander is met de leeftijd van 90 jaar. Maar in ons land bestaat er geen maximumleeftijd voor het rijbewijs.

“Telkens als er ongevallen gebeuren met hoogbejaarde chauffeurs, rijst de vraag of er in ons land geen maximumleeftijd moet worden ingevoerd voor het rijbewijs”, zegt Stef Willems van het verkeersinstituut Vias. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk moeten chauffeurs op hun 70ste een verlenging van hun rijbewijs aanvragen. “Daar is het Vias echter geen vragende partij voor. We denken niet dat het de verkeersveiligheid zal verbeteren. Er zijn chauffeurs van 50 jaar die meer moeite hebben in het verkeer dan sommige 90-jarigen. We mogen niemand in zijn mobiliteit isoleren omdat hij een bepaalde leeftijd heeft bereikt.”

“In België hanteren we een ander systeem. Chauffeurs kunnen door hun huisarts of een specialist doorverwezen worden naar ons rijgeschiktheidscentrum CARA. Automobilisten die al een bepaalde leeftijd hebben bereikt, maar ook mensen die de eerste tekenen van dementie vertonen of die een hersenbloeding hebben gehad. In het centrum worden ze getest of ze medisch, psychisch én qua rijvaardigheid nog geschikt zijn om achter het stuur te kruipen. In sommige gevallen biedt een mechanische aanpassing een oplossing. Bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak of de installatie van een gas- en remsysteem aan het stuur voor chauffeurs met een verlamming aan de benen. Maar we kunnen ook beperkingen opleggen die met bepaalde codes aan het rijbewijs worden toegevoegd. Mensen met dementie weten vaak de weg nog wel in de buurt waar ze vaak komen, maar kunnen panikeren als ze ergens komen waar ze de weg niet kennen. Voor deze chauffeurs kunnen we het rijbewijs beperken tot een straal van 5 of 10 km rond hun huis. Andere beperkingen zijn bijvoorbeeld: niet ’s nachts, in het weekend of met passagiers rijden. Oudere chauffeurs kunnen online altijd een vragenlijst invullen om te kijken hoe het met hun rijgeschiktheid gesteld is”, besluit Willems. (rd)

www.senior-test.be

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws