Confederatie Bouw steunt campagne om homo's, lesbiennes, bi's en transgenders aan te trekken

"Bij de homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders heeft de bouw geen positief imago. En daar willen wij iets aan doen", zegt Sven Nouten van de Confederatie Bouw. "We willen tonen dat iedereen welkom is in de bouw. Daarom ook steunen we iemand die meedoet aan de verkiezing van Mister Gay Belgium.  

"De man die meedoet aan de verkiezing van Mister Gay Belgium is een uitzendconsulent die veel voor onze sector werkt. Hij stelde voor om in zijn eigen verkiezingscampagne het accent te leggen op een holebivriendelijkere bouw.  We hebben dat besproken en het is een actie die we ten volle ondersteunen", zegt Sven Nouten.  

Onze sector laat heel wat potentieel onbenut

Het imago van de bouw is stoer en macho. Gevolg daarvan is dat lgbt'ers (lesbian, gay, bisexual, transgender) de sector mijden en kiezen voor sectoren met een zachter imago, zoals de zorg, de uitzendsector of de horeca. “Onze sector laat op die manier heel wat potentieel onbenut”, geeft Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, aan. "Toch is het opvullen van vacatures niet de eerste bedoeling van deze actie", vult Nouten aan. 

Seksuele geaardheid, leeftijd, afkomst en nationaliteit spelen geen invloed bij de aanwerving

Ondertussen neemt het aantal vrouwen in de bouw gestaag toe, vooral in bediende- en technische profielen: in 2017 was 36% van alle bedienden in de sector een vrouw, in 2012 bedroeg dat aantal 34%. Volgens de Confederatie is de bouw een sector die voor iedereen openstaat. Seksuele geaardheid, leeftijd, afkomst en nationaliteit spelen geen rol bij de aanwerving, volgens de Confederatie Bouw.

Meest gelezen