Piloten hadden in simulator nog geen 40 seconden om crash met Boeing 737 Max te voorkomen
De softwareproblemen van de Boeing 737 Max 8 die mogelijk tot twee dodelijke crashes hebben geleid, zijn nagebootst in de vluchtsimulator. Uit de tests bleek dat piloten nog geen 40 seconden de tijd kregen om een levensgevaarlijke situatie recht te zetten en het neerstorten van het vliegtuig te voorkomen. Dat schrijft de New York Times.
Na de laatste crash met een Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines op 10 maart worden de bewuste toestellen uit veiligheidsoverwegingen wereldwijd aan de grond gehouden. Bij het ongeval kwamen 157 mensen om het leven. Het vliegtuig was zes minuten na het opstijgen in Addis Ababa neergestort. In oktober vorig jaar crashte ook al een Boeing 737 Max van Lion Air in zee, even na het opstijgen in Indonesië. Daarbij vielen 189 doden. Uit gegevens van de twee crashes blijkt dat er heel wat gelijkenissen zijn.
Mogelijk liggen softwareproblemen met het automatische besturingssysteem aan de basis van beide fatale ongevallen. Het systeem zou de neus van het toestel in sommige gevallen automatisch naar beneden drukken, als sensoren aangeven dat het vliegtuig te steil omhoog vliegt. Volgens twee mensen betrokken bij de simulatietests na de crash met het Lion Air-toestel zou de originele software weinig ruimte voor fouten laten, weet de New York Times.
Maar op basis van slechts één sensor trad tijdens de simulaties het systeem al in werking. De piloten moesten dan heel snel reageren om een “onherstelbare neusduik” te voorkomen, aldus nog de Amerikaanse krant. De piloten konden tijdens de tests wel met succes het systeem uitzetten en weer veilig landen, maar zij hadden wel voorafgaande kennis van hoe het systeem precies werkte.
Boeing beloofde alvast een update van de software én bijkomende trainingssessies voor piloten. Het systeem zou zich voortaan baseren op de gegevens van meer dan één sensor voordat het automatisch de neus van het vliegtuig naar beneden duwt. Het zou de neus ook niet langer herhaaldelijk naar beneden duwen en de omvang van de wijzigingen inperken.
De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) verwacht de software-update nog deze week.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
25
KIJK. Grote aanval op Russische vliegbasis op Krim: beelden tonen hoe raketten inslaan
-
PREMIUM36
De deur voor de Russen staat wagenwijd open. Hoelang houdt Oekraïne het nog vol?
Het tekort aan luchtafweer is in Oekraïne nu zó groot dat president Zelensky moet kiezen: verdedigt hij hoofdstad Kiev of het front? Wat is het volgende dominosteentje dat daar dreigt te vallen? Hoe lang houdt Oekraïne deze spreidstand nog vol? We vroegen het aan oorlogsreporter Arnaud De Decker – net terug uit Oekraïne – en aan oud-kolonel Roger Housen. -
Boeing roept piloten bijeen voor briefing over terugkeer 737 MAX 8
Vliegtuigmaker Boeing heeft piloten en toezichthouders uitgenodigd voor een briefing over de terugkeer van de Boeing 737 MAX 8. De bijeenkomst vindt woensdag plaats. Meer dan tweehonderd mensen zijn dan van de partij. -
-
TERUGLEZEN MIDDEN-OOSTEN. Macron wil meer sancties tegen Iran - Al 97 journalisten gedood in Gazaoorlog
-
35
Stoltenberg roept NAVO-landen op om eigen wapenvoorraad aan Oekraïne te leveren
Jens Stoltenberg, de secretaris-generaal van de NAVO, roept de landen van het bondgenootschap op om meer wapens uit de eigen voorraad aan Oekraïne te leveren. Op vraag van Kiev heeft hij voor komende vrijdag ook de NAVO-Oekraïne-Raad bijeengeroepen. -
Nederland draait gaskraan in Groningen definitief dicht
Nederland heeft de gaskraan in Groningen definitief dichtgedraaid. De Eerste Kamer heeft dinsdagavond laat voor de wet gestemd die regelt dat het Groningengasveld dichtgaat. -
Vijf gewonden bij schietpartij in Zuid-Franse stad Nîmes
-
PREMIUM18
Vlamingen getuigen na “ergste onweer in 75 jaar” in Dubai: “Dure wagens dobberen overal in het rond”
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Livios
Mos op je dak: kan het kwaad? En wat doe je ertegen?
Je kan er niet omheen: mossen nestelen zich graag op elk type dak. Mosvorming is niet schadelijk voor je dakconstructie of -bedekking, maar het oogt niet mooi. Gelukkig kan je het op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Bouwsite Livios legt uit hoe. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichel Philippe
Anoniem
Jan Verstrepen
DIRK RASSCHAERT
Els Pauwels