“Schaf voorrang van rechts zoveel mogelijk af”
Schaf de voorrang van rechts-regel zo veel mogelijk af, daar pleit automobielclub VAB vandaag voor in Het Nieuwsblad. De gemeente Glabbeek in Vlaams-Brabant schrapte de verkeersregel eind 2017, wat leidde tot een opvallende daling van het aantal verkeersongevallen. “Jaarlijks zijn er tot 15.000 ongevallen waarbij de regel genegeerd is”, zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.
Het schrappen van de voorrang van rechts - wellicht de bekendste verkeersregel - in Glabbeek was nationaal nieuws en zorgde voor heel wat tegenkanting. Burgemeester Peter Reekmans liet een vergelijkende analyse uitvoeren in de eerste zes maanden van 2017 en 2018. Daaruit blijkt dat het aantal verkeersongevallen opvallend is gedaald. Ook zijn er minder geregistreerde snelheidsovertredingen en werden veel minder hoge topsnelheden gemeten. Reekmans vindt dat de maatregel de verkeersveiligheid in zijn gemeente sterk heeft verbeterd.
“In de eerste helft van 2017 hebben we op de binnenwegen van Glabbeek 22 ongevallen geregistreerd met 9 gekwetsten, waarbij 18 ongevallen te wijten waren aan het niet respecteren van de voorrang van rechts. In de eerste helft van 2018 noteerden we slechts 9 ongevallen met 2 gekwetsten en slechts 3 ongevallen die het gevolg waren een overtreding van deze voorrangsregel. Op een jaar tijd verminderde het aantal verkeersongevallen dat in verband kan gebracht worden met deze voorrangsregel dus van 18 tot 3", aldus Reekmans.
Snelheid
De lokale politie van Glabbeek registreerde in beide periodes bij controles op een aantal locaties ook het aantal snelheidsovertredingen en mat de topsnelheden. Zowel in 2017 als in 2018 werd even veel op dezelfde locaties gemeten. “Het aantal genoteerde snelheidsovertredingen lag in de eerste helft van 2018 liefst 30 procent lager dan in dezelfde periode een jaar voordien. Qua topsnelheden werd een vermindering met 31,8 procent geregistreerd”, zegt Reekmans nog.
De overgrote meerderheid van de straten in Glabbeek zijn kleine wegen die uitkomen op een hoofdweg. Reekmans benadrukt dat deze maatregel niet in alle gemeenten even praktisch toepasbaar is.
Verstrooidheid
De burgemeester krijgt bijval van de automobielorganisatie VAB. “Het leidt heel vaak tot verstrooidheid, tot een verkeerde reactie en dus tot ongevallen”, zegt Matienko aan Het Nieuwsblad en de VRT-nieuwsdienst.
“Jaarlijks zijn er tot 15.000 ongevallen waarbij de regel genegeerd is. Mensen beseffen vaak niet dat ze voorrang moeten verlenen, wat tot onduidelijheid leidt. In de meeste gevallen is de voorrangregel niet gesignaleerd. Als mensen niet alert zijn , wat door smartphonegebruik achter het stuur steeds vaker voorkomt, weet men niet wie er voorrang heeft en maakt men fouten.”
De voorrang van rechts-regel helemaal afschaffen gaat niet, stelt Matienko nog. “Als de signalisatie ontbreekt, moet dat wel de regel zijn om op terug te vallen.”
“Blijft bestaan als basisregel”
“In de nieuwe Wegcode van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) blijft de voorrang van rechts vooralsnog als basisregel bestaan. Maar de gewesten of gemeenten kunnen daar met borden op ingrijpen indien ze dat nodig achten.” Zo reageert de woordvoerder van Bellot op het pleidooi van VAB.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zoekactie naar mogelijk vermiste persoon in zee bij Knokke levert voorlopig niets op
-
PREMIUM2
ANALYSE. Faroek ziet hoe tijd in het voordeel kan spelen in zoektocht naar waarheid achter de dood van Annie De Poortere
De verdwijning van Annie De Poortere was een cold case, een onopgeloste zaak waar alle sporen dood lopen. En hoe meer tijd er verstrijkt in zo een dossier, hoe groter de kans dat de dader zijn sporen kan uitwissen of een alibi kan fabriceren. “Maar”, zo meent onze gerechtsexpert Faroek Özgünes.“Het opmerkelijke aan cold cases is dat tijd soms wél in het voordeel van de politie kan spelen.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Schoenenwinkelketen Sacha wil meeste fysieke winkels sluiten
-
24
Weyts (N-VA) over capaciteitstekort in buitengewoon onderwijs: "Geld is geen probleem”
“Geld is geen probleem. Elke aanvraag voor de creatie van extra capaciteit in het buitengewoon onderwijs zal gehonoreerd worden”. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Johan Danen (Groen), Steve Vandenberghe (Vooruit), Loes Vandromme (CD&V) en Bob Savenberg (Open VLD). -
PREMIUM29
Moeder dient klacht in nadat dossier van adoptiezoontje Alex (10) niet blijkt te kloppen: “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in”
Er komt een gerechtelijk onderzoek naar de adoptie van een tienjarige jongen uit Colombia. Alex werd eind 2022 naar Vlaanderen gehaald, maar dat gebeurde volgens zijn adoptiemoeder Eva (31) mogelijk op basis van een vervalst dossier. “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in.” Heeft het adoptiebureau haar bedrogen? -
Drankenhandelaars dienen klacht in tegen bierreus AB InBev wegens “concurrentieverstoring”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
PREMIUM44
HET RAPPORT. Hoe deed Zuhal Demir (N-VA) het als minister? “Ze had beter wat minder zinloze oorlogjes uitgevochten”
Werkelijk niets kende Zuhal Demir (N-VA) van de meeste van haar bevoegdheden toen ze door Bart De Wever tot minister van onder meer Omgeving, Energie en Toerisme werd gebombardeerd. Alleen Justitie vond ze interessant. Maar na die aanvankelijke teleurstelling greep Demir haar bevoegdheden wel vast. Als ze sprak – of riep – werd er geluisterd. De Limburgse wist zich als minister meer dan wie ook in de markt te zetten. Maar wat realiseerde ze? En merken we daar iets van op onze energiefactuur? -
PREMIUM121
“30.000 buitenlandse bouwvakkers betalen hier nul euro”: bouwunie slaat alarm over belastingontduiking
138 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Francis
Els P
Jos Temmerman
Anoniem
Paul Francis