“We leren uit deze ervaring”: CEO Boeing schrijft open brief na dodelijke crashes met 737 MAX
LuchtvaartDe CEO van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft een open brief geschreven aan luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines en de hele luchtvaartindustrie na twee dodelijke ongevallen met zijn 737 MAX. “Dit is een les in nederigheid”, klinkt het. “We leren uit deze ervaring.”
Volgens Dennis Muilenburg denkt Boeing sinds de recente ongevallen met de 737 MAX constant aan de dodelijke slachtoffers en de impact die de incidenten hadden op mens en luchtvaartindustrie.
Crash
In oktober vorig jaar stortte een 737 MAX van Lion Air met 189 mensen aan boord neer in Indonesië en eerder deze maand gebeurde een tweede crash met een 737 MAX van Ethiopian Airlines. Die had 157 mensen aan boord. Niemand overleefde de ongevallen.
Er werd een onderzoek aangekondigd en dat zou volgens bronnen dichtbij het onderzoek focussen op de softwaresystemen van het nieuwe toestel. Die zouden niet naar behoren hebben gewerkt en mogelijk een fatale neusduik veroorzaakt hebben. Intussen werden de toestellen aan de grond gezet en mogen ze in heel wat landen het luchtruim niet meer in. (lees hieronder verder)
“Dit is een les in nederigheid. We leren uit deze ervaring”, aldus Dennis Muilenburg. “We staan schouder aan schouder met het team van Ethiopian en willen ons diepste medeleven aanbieden aan de families, de vrienden en de gemeenschappen van de betrokken passagiers en crew.”
Hij geeft ook aan dat veiligheid een prioriteit is voor Boeing en dat het bedrijf alles in het werk zal stellen om te achterhalen wat er precies gebeurd is en te maken dat het niet opnieuw voorvalt. Boeing wil “het vertrouwen van het publiek verdienen en versterken”, zo klinkt het. (lees hieronder verder)
Pijnlijk: de open brief kwam er op een dag dat er weer een probleem was met een 737 MAX. Gisteren moest een toestel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines een noodlanding maken in Florida. Volgens de luchthavenautoriteiten kampte het toestel met motorproblemen. Er waren alleen een piloot en een copiloot aan boord. Zij bleven ongedeerd. Volgens de Amerikaanse regulator FAA had het probleem echter niets te maken met de twee eerdere ongevallen.
Nieuwe klap
Het is sowieso een nieuwe klap voor Boeing, die intussen ook zijn orderboekje ziet leeglopen. Zo liet de Indonesische vliegmaatschappij Garuda Indonesia al weten een bestelling van 49 Boeing MAX-toestellen ter waarde van 5 miljard dollar te willen annuleren.
Europese concurrent Airbus haalde dan weer een order binnen van 300 vliegtuigen voor de Chinese markt. Met die deal is maar liefst 31 miljard euro gemoeid. Die order bleek deze week een pak groter dan oorspronkelijk aangekondigd vorig jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Ouders van 23-jarige gijzelaar die in video van Hamas verscheen willen zoon zo snel mogelijk thuis: “Hij ziet er niet goed uit”
“We zien je graag. Houd je sterk en overleef.” Dat is de boodschap die Jonathan Polin en Rachel Goldberg willen overdragen aan hun 23-jarige zoon Hersh. Die laatste werd op 7 oktober ontvoerd door Hamas en verscheen afgelopen woensdag in een video van de Palestijnse terreurgroep. -
Economie
Nieuwe klap voor Boeing: Airbus haalt Chinese deal binnen van 31 miljard
Airbus mag maar liefst 300 vliegtuigen maken voor de Chinese markt. Dat is aangekondigd tijdens een staatsbezoek van de Chinese president Xi Jinping aan de Franse hoofdstad Parijs. De order is slecht nieuws voor concurrent Boeing, dat het al zwaar te verduren heeft na twee dodelijke ongevallen met zijn nieuwe 737 Max. -
-
Boeing 737 MAX moet noodlanding maken in VS
-
Piloten hadden in simulator nog geen 40 seconden om crash met Boeing 737 Max te voorkomen
De softwareproblemen van de Boeing 737 Max 8 die mogelijk tot twee dodelijke crashes hebben geleid, zijn nagebootst in de vluchtsimulator. Uit de tests bleek dat piloten nog geen 40 seconden de tijd kregen om een levensgevaarlijke situatie recht te zetten en het neerstorten van het vliegtuig te voorkomen. Dat schrijft de New York Times. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Indiase vrouw snuift per ongeluk neuspiercing op en moet operatie ondergaan
-
1
Zelensky herdenkt kernramp Tsjernobyl en waarschuwt voor nieuw nucleair risico: “Straling kent geen grenzen”
-
56 boetes uitgedeeld en 7 sensatiezoekers aangehouden die verboden iconische ‘trap naar de hemel’ in Honolulu toch nog willen beklimmen
Twee weken geleden kondigde Honolulu, de hoofdstad van Hawaï, aan dat de iconische ‘trap naar de hemel’ zou worden afgebroken. De populaire maar gevaarlijke klim op het eiland Oahu zorgde voor enorme overlast. Maar sensatiezoekers trekken er nu nog snel massaal heen om zich aan de bijna 4.000 trappen wagen. Zeven van die sensatiezoekers werden aangehouden, 56 anderen werden beboet. -
PREMIUM5
PORTRET. De Moulin Rouge: ooit berucht voor de blote danseressen, met koning Leopold II als klant, tot icoon zonder wieken
De Eiffeltoren staat er nog. En de Seine stroomt nog steeds onder de Pont des Arts. Maar de wieken van de Moulin Rouge liggen tegen de grond. Sinds vannacht is het aangezicht van Parijs geschonden. Maar hoe kwam die rode molen daar in de eerste plaats op dat dak? Hoe extravagant was de plek met de vele spiegels waar ooit een olifant in de tuin leefde? Portret van een iconisch cabaret. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageercensor
Karl Van der Zande
NOEL CLAES
Paul Verbeeck
Frans Peeters