Boeing onthult wijzigingen 737 MAX: meer controle piloten op vluchtsysteem
Vliegtuigbouwer Boeing heeft vanmiddag de softwarewijzigingen voor de 737 MAX onthuld. Het gaat vooral om aanpassingen in het vluchtsysteem. Dat corrigeert automatisch als het toestel te snel stijgt en ‘overtrek’ dreigt te ontstaan. Met de softwarewijzigingen hoopt de Amerikaanse fabrikant het vertrouwen in de vliegtuigen te herstellen na twee crashes met 346 doden.
De softwarewijzigingen, die twee weken geleden werden aangekondigd, moeten voorkomen dat foutieve data het zogenoemde anti-stall-systeem in de 737 MAX activeren. Dit systeem drukt de neus van een vliegtuig naar beneden zodra het toestel overtrokken dreigt te worden. Dat gebeurt als de piloot de stuurknuppel te ver naar achteren trekt waardoor de vleugels hun liftkracht grotendeels verliezen. Zonder ingrijpen zal het toestel snel zakken of zelfs ongecontroleerd naar beneden storten.
Meer controle piloten
Het systeem lijkt bij de Boeing 737 MAX niet goed te hebben gefunctioneerd. Het anti-overtreksysteem werd ter discussie gesteld na de ongevallen met Lion Air en Ethiopian Airlines, in oktober en maart. Het systeem zou de neus van het Lion Air-toestel dat in oktober in Indonesië vlak na het opstijgen in zee stortte, meermaals omlaag hebben gedrukt. De Boeing zou met bijna 600 kilometer per uur uit de lucht zijn gevallen. De 189 inzittenden kwamen om het leven.
Vermoedelijk was het systeem ook de oorzaak van de crash met de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, begin maart. Dat toestel stortte eveneens vlak na het opstijgen neer. De piloot had aan de luchtverkeerscentrale gemeld dat er problemen waren. Het rampvliegtuig had na het opstijgen van de luchthaven van Addis Abeba een ongebruikelijk hoge snelheid, verklaarde een Ethiopische official die opnames van de luchtverkeersleiding beluisterde.
Daarom komen er wijzigingen. Volgens het hoofd van de afdeling Productstrategie van Boeing drukt het anti-overtreksysteem de vliegtuigneus voortaan nog maar eenmaal naar beneden na een probleem te hebben gedetecteerd. Dat geeft piloten meer controle en meer speelruimte om het vluchtsysteem te omzeilen. “Het systeem zal voorts worden uitgeschakeld als twee luchtstroomsensoren die de belangrijkste vluchtgegevens meten, met zeer verschillende metingen komen”, verklaarde Mike Sinnett vanmiddag tijdens een persconferentie in de Boeing-fabriek in Renton in de staat Washington waar de 737 MAX wordt gebouwd.
Eerdere klachten
Zeker vijf piloten klaagden eerder in de VS al over problemen met de besturing van een Boeing 737 MAX 8 tijdens cruciale momenten in de lucht. Enkele van die problemen waren vergelijkbaar met de vermoedelijke oorzaak van de crash van het Lion Air-toestel. De Amerikaanse piloten hadden naar eigen zeggen moeite om de neus van het toestel in de juiste richting te houden door problemen met het anti-stall-systeem. Een van de captains meldde daar dat de neus van zijn toestel binnen enkele seconden dermate snel omlaag ging dat het alarm afging.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Luchtvaartmaatschappijen betalen voor minder dan kwart van hun CO2-uitstoot in Europa: “Passagiers betalen meer voor koffie op luchthaven”
Alle passagiersvluchten die vorig jaar in Europa vertrokken, stootten samen evenveel CO2 uit als 80 miljoen benzinewagens op een jaar tijd. Maar de luchtvaartmaatschappijen moesten via emissiehandelsystemen voor minder dan een kwart van die emissies betalen. Dat klaagt de ngo Transport & Environment, die strijdt voor milieuvriendelijker vervoer, aan in een nieuw rapport. “Passagiers betalen meer voor hun koffie op de luchthaven dan sommige maatschappijen voor hun uitstoot”, klinkt het. -
-
Wit-Russische opdrachtgever van aanval op bondgenoot Navalny gearresteerd
-
Unieke relatie in Tasmaans natuurreservaat: “Kaketoe George en parkiet Raphael zijn onafscheidelijk”
Het meest onwaarschijnlijke paar van Bonorong. Zo worden kaketoe George en parkiet Raphael omschreven op het Instagramaccount van het natuurreservaat op het eiland Tasmanië, ten zuidoosten van Australië. -
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
Luchtvaart
“We leren uit deze ervaring”: CEO Boeing schrijft open brief na dodelijke crashes met 737 MAX
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
HLN legt Europa uit8
“Als Oekraïne bij de Europese Unie komt, verschuift het zwaartepunt nog meer naar Oost-Europa”
Kan elk land lid worden van de Europese Unie? Op die vraag zoekt Europa-expert Jelle Frencken een antwoord in ‘HLN legt Europa uit’. Oekraïne is kandidaat-lidstaat voor de EU en zit sinds eind vorig jaar in de toetredingsprocedure. “Oekraïne is een land met 38 miljoen inwoners. De richting die de Oekraïners willen opgaan, zal dus zeker een impact hebben”, vertelt Steven Van Hecke, hoogleraar Europese Politiek. “Landen als Frankrijk en Duitsland zien niet graag het aanzien van West-Europa afnemen als het zwaartepunt verschuift.” Kijk hierboven naar de volledige aflevering. -
Grootste parlementsverkiezingen ter wereld van start in India
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJ. VAN SCHUERBEECK
Jean-Pierre Vercruysse
Francois Defosse
Edmond Dillien
Jonathan Klaajs