Direct naar artikelinhoud

De Inval

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week nemen we de tv-campagne van TV-Vlaanderen onder de loep.

Er wordt aangebeld. Een man (Peter Thyssen, de huidige stem van Samson) opent en krijgt een nogal snauwerige man met een kaal hoofd en snorretje in een regenjas (cabaretier Manou Kersting) voor zijn neus. Op de achtergrond klinken snerpende violen om de spanning op te voeren. "Meneer, naar het schijnt betaalt u niet voor uw kabel", zegt de regenjas. Als de vermoedelijk frauduleuze tv-kijker dat bevestigt, roept de regenjas: "Het is hem, mannen."

De woonkamer van de tv-kijker wordt bestormd door gemaskerde mannen, met actiemuziek op de achtergrond. De tv-kijker zelf wordt hardhandig in de greep gehouden.

De regenjas somt de Vlaamse zenders op die de tv-kijker kan ontvangen. "En zelfs natuurfilms," zegt hij terwijl er extatisch gekreun klinkt. "Hoe kan dat, vriend?" vraagt de regenjas streng. Zijn gemaskerde makkers lachen: "Vlaamse tv via satelliet zeker?"

Maar inderdaad. De tv-kijker heeft een schotelantenne van TV-Vlaanderen en noemt alle voordelen op. De regenjas is duidelijk onder de indruk en verontschuldigt zich voor de rommel en de kapotte vaas. "Kapotte vaas?" vraagt de tv-kijker. Waarop de regenjas nog snel een vaas omverduwt.

Terwijl het infonummer van TV-Vlaanderen in beeld komt, verhuizen we naar de caravan van de tv-kijker. Ook daar is de regenjas met zijn mannen binnengevallen. "Ge hebt dat ook in de mobilhome," zegt de regenjas, waarop hij een kleiner vaasje tegen de grond smakt en we vernemen dat TV-Vlaanderen twee maanden op proef uitgeprobeerd kan worden. Niet tevreden, geld terug.

"We zijn nu een jaar op de markt, maar we zijn nog geen grote speler," zegt Ilse Lambrechts, pr- en marketing manager van TV-Vlaanderen. "Met de tv-spot willen we niet alleen onze naambekendheid verhogen, maar ook de voordelen van ons product op een rij zetten, namelijk een lage prijs, makkelijk te installeren, overal en altijd in België bereikbaar, naast een betaalpakket ook gratis kanalen, enzovoort."

De productie was in handen van GraPPa dat ook al de spots van Gamma en Mediamarkt inblikte. "TV-Vlaanderen straalt voor mij een beetje een vrijbuitersgevoel uit door het grote aanbod en dat je extra zenders zomaar gratis uit de lucht kan plukken", vindt scenarist Stef Durnez. "Dat gevoel willen we met deze spot versterken. De Vlaming is van nature toch al een beetje een tedere anarchist."

De spot is gefilmd in action/comedy-stijl. "Er gebeurt behoorlijk veel op 35 seconden tijd", verklaart regisseur Luk Wyns. "De achtervolging aan het begin, een dialoog die haast terloops de unieke voordelen van TV-Vlaanderen meegeeft en een dubbele pointe aan het einde. Dit is een tv-spot die wel wat herhaling kan verdragen."

De spot zal tot eind januari te zien zijn. Daarnaast komt er ook een luik in print, internet, radio en POS-materialen waarin ook het duo van de ongelovige inspecteur en de TV-Vlaanderenkijker voorkomt. In de printcampagne wordt gebruikgemaakt van de tabloidtechniek waarbij anonieme getuigen de schande en het ongeloof uiten rond de voordelen van digitale televisie via satelliet. Voor het internet komt er een virale flashgame en in de winkels komen we binnenkort een levensgrote bordkartonnen Peter Thyssen tegen. (MDV)

Reclamebureau: GraPPa

Adverteerder: TV-Vlaanderen

Naam: De inval