Direct naar artikelinhoud

Ruim derde treinreizigers heeft vertraging

De frequente vertragingen bij het spoor enerveren de reizigers. Bovendien geeft de NMBS hen in geval van vertraging of afschaffing onvoldoende informatie. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij meer dan 5.100 treinreizigers. Meer dan een derde van de ondervraagden kwam met meer dan vijf minuten vertraging aan. Dertien procent had meer dan een kwartier vertraging en zes procent meer dan een halfuur. Twee derde van de reizigers kreeg bovendien nooit informatie over waarom de trein te laat was. Bij veertien procent van de reizigers werd hun trein afgeschaft. De reizigers waren wel tevreden over het comfort in de trein en het contact met de treinbegeleiders. Ook is het veiligheidsgevoel vrij hoog. In bepaalde stations, met name die op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, heerst echter een behoorlijk onveiligheidsgevoel. De NMBS reageerde met het nieuws te werken aan een actieplan dat de stiptheid van de treinen moet verbeteren.