Direct naar artikelinhoud

Schemerzone tussen fictie en werkelijkheid

Heimwee naar het analoge en een fascinatie voor het virtuele, dat is wat de kunstenaars van de Werktank, een productiehuis voor mediakunst, met elkaar verbindt. In hun betoverende werk brengen ze high- en lowtech samen.

Zo'n drie jaar geleden richtten Ief Spincemaille en Kurt d'Haeseleer de Werktank op om kunstenaars te ondersteunen bij het maken van mediakunst. Ze verzamelden gelijkgestemde zielen als Wim Janssen, Aernoudt Jacobs en Mekhitar Garabedian, die onlangs een solotentoonstelling had in het S.M.A.K. De Werktank komt voort uit de vroegere Filmfabriek, een productiehuis voor interactieve installaties, mediakunst en videodesign voor theater.

Nu geeft de Werktank het publiek de kans om zich helemaal onder te dompelen in de wereld van het virtuele. Filosoof, kunstenaar en muzikant Ief Spincemaille geeft gratis de workshop 'The Virtual Body'. De deelnemers zullen in het atelier van de Werktank aan de slag gaan met twee bestaande werken van Spincemaille: Is the Great Bear a Lonely Bear? en Double Room Single Bed.

In zijn werk probeert Spincemaille op ambachtelijke wijze special effects op te roepen. "Techniek kan heel interessant zijn", vertelt hij. "Maar als je een bepaalde grens overschrijdt, wordt het een last. Dingen gaan stuk, computers crashen. Veel van mijn werken zijn ontstaan uit de drang me los te maken van al die bedradingen en programma's. Zo kun je je weer concentreren op de creatieve arbeid in plaats van op de technische kant."

Vaak maakt Spincemaille interactieve installaties, waarbij de toeschouwer essentieel is en zelf een performer wordt. Die mengeling tussen beeldende kunst en theatrale aspecten is niet vreemd, gezien zijn theaterachtergrond: hij maakte onder meer de video's voor Guy Cassiers' Wolfskers en, onder leiding van Eric Sleichim, de soundtrack van Ivo van Hoves Romeinse tragedies.

Spincemaille zal het in 'The Virtual Body' onder andere hebben over beeldmanipulatie. Het uitgangspunt van zijn werk is namelijk steeds de schemerzone tussen fictie en werkelijkheid. Zo ziet de toeschouwer in de installatie Is the Great Bear a Lonely Bear? dingen die er niet zijn. Hij moet op een ladder klimmen en zijn hoofd in een soort boomhut steken. Daar krijgt hij beelden te zien van wat er zogenaamd onder aan de ladder gebeurt. Op het televisiescherm van deze eenpersoonscinema ziet hij een fictief personage rondlopen. Double Room Single Bed neemt de toeschouwer mee in een zeven minuten durende filmscène waarin hij zelf de hoofdrol speelt. In beide installaties gaan de echte toeschouwer en een personage op beeld met elkaar in dialoog tot fictie en werkelijkheid door de manipulatie van tijd en ruimte door elkaar beginnen te lopen.

Naast het herwerken van de video- installaties van Spincemaille bestaat de workshop uit een gesprek met Marnix Rummens. Hij zal met de deelnemers in dialoog gaan aan de hand van vijf werken van kunstenaars van de Werktank. De resultaten van deze twee dagen zullen nadien getoond worden in de Beursschouwburg.

'The Virtual Body', op 20 en 21 april in de Werktank. www.thevirtualbody.org, www.werktank.org, www.iefspincemaille.com