Direct naar artikelinhoud

Hotel Couture

Is het een remedie tegen de crisis of een geste voor trouwe klanten? Steeds meer modemerken openen hun eigen hotel. Modieus horizontaal gaan kun je over twee weken ook bij de noorderburen.

Wat Antwerpen is voor Belgische mode, is Arnhem voor Nederlandse fashion. Er is daar een modeacademie waar haast evenveel talent van de band rolt als bij ons. Denk maar aan ontwerpers Viktor & Rolf, Iris van Herpen en Lavin Homme-hoofddesigner Lucas Ossendrijver. Ook de internationaal gerenommeerde trendwatcher Lidewij Edelkoort en de oprichters van confectielabels Gsus en Humanoid liepen school in Arnhem.

Om die link met fashion extra in de verf te zetten, organiseert Arnhem sinds enkele jaren de Mode Biënnale. Het evenement zet de stad een maand lang volledig in het teken van mode. En het Arnhemse stadsbestuur slaagde erin om de achterstandsbuurt Klarendal om te toveren in een hippe modewijk. In het modekwartier - zo heet de buurt - vind je ateliers, kleine boetieks en trendy cafeetjes. Er worden zelfs rondleidingen georganiseerd langs de beste winkels en goed verborgen ateliers.

Origineel totaalconcept

Wie beugeshopt is in Antwerpen kan het dus zeker eens bij onze modebewuste noorderburen proberen. En wie nog twee weekjes wacht, kan er ook in stijl overnachten. Op 14 september opent Hotel Modez. Inderdaad: een hotel helemaal in het teken van mode. Het concept komt uit de hersenpan van Piet Paris (né Pieter 't Hoen): een internationaal gerenommeerde mode-illustrator uit Arnhem. Hij stampte ook de Mode Biënnale uit de grond. Voor Modez ontwierp Paris het logo en hij deed de art direction. Dik dertig modeontwerpers en andere creatieve zielen tekenden de kamers, de lobby, het restaurant en zelfs de lift.

Nu denkt u misschien: niet zo baanbrekend. Waarschijnlijk weet u dat het Parijse Hotel du Petit Moulin aan Christian Lacroix vroeg de kamers te hertekenen, dat Claridge's in Londen een beroep deed op Diane Von Furstenberg, dat Hotel Lutetia Sonja Rykiel inhuurde voor hun restaurant en dat Hotel Métropole in Monte-Carlo Karl Lagerfeld boekte voor een facelift. Maar Modez is anders. Het gaat daar niet enkel om de esthetiek van fashion, maar ook om het modevak zelf. Zo leer je als bezoeker echt iets bij over de modegeschiedenis, technieken en ambachten. Verwacht geen stoffige boel. Hedendaagse vormgevers goten de historische modeprenten, borduurwerkjes en ontwerpschetsen in een hip jasje.

Piet Paris: "We begonnen niet met een standaardkamer waarin ze enkel de gordijnen en de beddensprei mochten tekenen. Ik heb de designers gevraagd om een totaalconcept uit te denken. Het resultaat? Twintig superoriginele kamers. Maar hoe uiteenlopend die ook zijn, het hotel is een echte eenheid geworden."

Voor het gebouw klopte Paris aan bij Nexit Architecten uit - jawel - Arnhem. Er is ook een bijbehorende brasserie: Café Caspar. Voor een standaardkamer in dit driesterrenhotel betaal je 86,50 euro, voor een suite 159 euro.

Ook in het buitenland schieten de modehotels als paddenstoelen uit de grond. Maar daar is er iets anders aan de hand. Steeds meer modelabels gaan de horecatoer op en openen hotels onder hun eigen naam. Kijk maar naar het Italiaanse luxemerk Bulgari. Dat had al een hotel in Milaan en een resort in Bali, toen het deze zomer een vijfsterrenhotel opende in hartje Londen, tussen Harrods en Hyde Park. De Italiaanse architect Antonio Citterio kreeg een royaal budget om de 85 kamers in te richten. Het werd een mix van glanzend mahoniehout, veel leer, zilveren lusters en zijden gordijnen. De spa beslaat de onderste twee verdiepingen en is daarmee een van de grootste van Londen.

Spierwit

Of het prijzige hotel volledig bezet was tijdens de Olympische Spelen is maar zeer de vraag. Dat probleem heeft het eerste hotel van de luxegroep LVMH - genaamd White 1921 - in Saint-Tropez alvast niet. Een hotel met slechts acht kamers en suites is natuurlijk snel volgeboekt. Eind 19de eeuw werd deze villa gebouwd voor privégebruik, later huisde hier hotel Maison Blanche. Toen LVMH het eind vorig jaar voor 22 miljoen euro overnam, kreeg de villa een nieuw interieur en een nieuwe naam. Eind juni opende White 1921 zijn deuren.

LVMH is 's werelds grootste luxegroep. In hun portfolio zitten modelabels als Louis Vuitton, Fendi en Givenchy, maar ook champagnehuizen zoals Moët & Chandon, Dom Pérignon en Veuve Clicquot. Dat verklaart ook de naam White 1921: de totale inrichting van deze exclusieve getaway is spierwit en 1921 was een fantastisch champagnejaar. White 1921 is enkel open van april tot oktober. Een overnachting kost tussen de 290 en 990 euro per nacht. Voor die prijs mag je wel van de indrukwekkende wijnkelder genieten. Volgend jaar plant LVMH de opening van hun Hotel Cheval Blanc in het voormalige grootwarenhuis La Samaritaine naast de Pont Neuf in Parijs.

Acht sterren

Dat luxehuizen vaker winkels openen in het Midden-Oosten dan u en ik van sokken wisselen, wisten we al. Maar ze poten er nu ook massaal hotels neer. Een half jaar geleden opende Hotel Missoni zijn deuren in Koeweit. De herkenbare look - felle kleuren en gekke patroontjes - werd keurig vertaald naar een hotelconcept. De meubels werden geleverd door Philippe Starck en Hans Wegner.

Missoni is in Koeweit niet aan zijn proefstuk toe. Drie jaar geleden opende het merk al een hotel in Edinburgh. Daar draagt het personeel Missonikilts en zorgt een doedelzakspeler voor een streepje muziek in het Italiaanse restaurant. Authentiek en fusion dus.

Ook Giorgio Armani mikt op oliebaronnen, met een gigantisch hotel in Dubai. Op de onderste 39 verdiepingen van de Burj Khalifa - met 829 meter 's werelds hoogste gebouw - bracht hij zijn 160 hotelkamers en 144 appartementen onder. En eind vorig jaar opende hij een luxehotel in zijn thuisstad Milaan. In totaal wil Armani zeven hotels en drie resorts openen.

Ook Versace zet voet aan de grond in het oliestaatje. De vertraagde opening van Palazzo Versace Dubai staat gepland voor volgende zomer. Het zal het eerste achtsterrenhotel ter wereld worden. De look laat zich al een beetje raden: marmermozaïek, gouden kranen en gigantische kamers. Eerder al opende er een Palazzo Versace aan de Gold Coast in Australië. Het hotel heeft 200 kamers, 72 appartementen, drie restaurants en een eigen jachthaven.

En de modehoteltrend is duidelijk nog niet over zijn hoogtepunt heen. Ook Ferragamo Salvatore plant een hotel in - drie keer raden - het Midden-Oosten.

Allemaal leuk en aardig, maar voorlopig is het nog wachten op iets budgetvriendelijkere exemplaren. Nu Ikea onlangs aankondigde honderd betaalbare boetiekhotels te openen, durven wij ons geld te zetten op Zara, H&M, Topshop of ons eigen Essentiel.

INFO EN BOEKINGEN

hotelmmodez.nl

modekwartier.nl

bulgarihotels.com

white1921.com

hotelmissoni.com

armanihotels.com

palazzoversace.com

maisonmoschino.com