Direct naar artikelinhoud

4.700 auto's extra dankzij ArcelorMittal

Staalbedrijf ArcelorMittal in Gent biedt al zijn 4.700 werknemers een bedrijfswagen aan. Het stadsbestuur steigert, zeker na alle inspanningen om het personeel met het openbaar vervoer ter plaatse te krijgen. 'Het bedrijf kun je niets verwijten, de overheid moet dit probleem aanpakken.'

Alle 4.700 werknemers, onder wie ook de 3.300 arbeiders, zullen de mogelijkheid krijgen via leasing met een firmawagen te rijden. "De werknemers krijgen de keuze", zegt de woordvoerder van ArcelorMittal Jan Cornelis. "Ofwel hebben ze een hoger loon maar geen auto, ofwel een lager loon en wel een wagen." Een niet verwonderlijke zet van het bedrijf, aangezien bedrijfswagens in ons land al jaren een populair middel zijn om aan de hoge loonkosten te ontsnappen. Door een deel van het loon te besteden aan een auto en/of een tankkaart, dalen de loonkosten die het bedrijf moet ophoesten.

Volgens Wim Sebreghts, secretaris van de metaalafdeling van het ACV in Gent, hebben de vakbonden niet expliciet om deze regeling gevraagd, maar begrijpen ze de houding van de werknemers wel. "Ze kijken naar de bedrijven waar zulke maatregelen wel al genomen zijn, zoals bij Volvo Cars, en dan gaat de bal aan het rollen."

Mobiliteitsproblemen Gent

Hoe dan ook zal de beslissing van ArcelorMittal een impact hebben op Gent. De stad gaat nu al gebukt onder grote mobiliteitsproblemen. "Qua uitstoot en autodruk valt het effect hiervan niet te onderschatten", zegt Johan De Mol, deskundige van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (UGent).

Ook het stadsbestuur kan niet lachen met de extra wagens die eraan komen. "Het is een streep door de rekening voor de inspanningen die er in Gent al gedaan zijn voor een duurzaam woon-werkverkeer in het havengebied", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Zo is er de pendeldienst MaxMobiel die vanaf het station Gent-Dampoort busjes inzet naar ArcelorMittal. Ook De Lijn heeft al heel wat inspanningen gedaan opdat de werknemers gemakkelijker met het openbaar vervoer in het havengebied geraken."

We blijven dweilen met de kraan open, vindt hij. "Aan de ene kant wil het beleid dat we ons op een duurzame wijze verplaatsen, zoals met de fiets en het openbaar vervoer, maar aan de andere kant blijven ze vasthouden aan een maatregel zoals de bedrijfswagens." Hij verwijt ArcelorMittal zelf niets. "Het bedrijf speelt alleen in op de mogelijkheden die er zijn, het zijn de regeringen die een ander systeem in voege moeten stellen."

Zijn partij grijpt de beslissing van het bedrijf aan als wake-upcall voor het beleid. De tijd is volgens Groen nu eindelijk eens rijp om in te zetten op een mobiliteitsbudget. Dat houdt in dat een stuk van het loon wordt ingezet om werknemers de keuze te geven op welke manier ze zich wensen te verplaatsen van en naar het werk, in plaats van dat deel van het loon te gebruiken voor bedrijfswagens. Dit zou werknemers moeten stimuleren hun wagen wat vaker aan de kant te laten staan, en meer gebruik te maken van andere vervoersmiddelen.

Loonkosten

Niet alleen Groen pleit voor zo'n mobiliteitsbudget, ook in regeringskringen is er een draagvlak voor. Eergisteren kwam het al aan bod op de besprekingen over 'werkbaar werk'. Minister van Economie en Werk Kris Peeters (CD&V): "Veel werkstress hangt samen met de verplaatsing van en naar het werk. Wij verwachten veel van de evaluatie van de regels over telewerk, en we werken aan een voorstel over het mobiliteitsbudget." Er zullen hierover gesprekken komen met de kabinetten van ministers Van Overtveldt, Galant en De Block.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) staat open voor zo'n maatregel. "De gesprekken met het kabinet van financiënminister Van Overtveldt gaan van start, maar het loonkostenvoordeel voor de bedrijfswagens blijft voor ons wel behouden", zegt zijn woordvoerder Jeroen Tiebout.

Het is niet de eerste keer dat ArcelorMittal voor controverse zorgt. In 2013 zette het bedrijf op het laatste nippertje nog het licht op groen voor het brugpensioen, net voordat de regering besliste het systeem af te bouwen.