Direct naar artikelinhoud

'Met mijn app-games wil ik een miljard mensen bereiken'

Als King of the App Store gaat Bart Decrem door het leven in Silicon Valley. De Belg verruilt zijn topfunctie bij The Walt Disney Company nu voor een nieuw avontuur. In de toekomst wil hij met zijn smartphonegames geen miljoenen, maar een miljard mensen bereiken.

Met zijn 25 nummer 1-hits op de App Store staat game-ontwikkelaar Bart Decrem bekend als King of the App Store. Zijn succesvolle bedrijf Tapulous werd in 2010 overgekocht door Disney voor een bedrag dat een van de best bewaarde geheimen van Silicon Valley is. Decrem werd senior vicepresident van Disney Mobile Games.

Maar nu verlaat hij de beroemdste entertainmentgroep op aarde. "Ik vertrek niet met slaande deuren ofzo. Integendeel: Disney was een geweldige ervaring. Na drie jaar leiderschap van de Mobile Games-divisie halen we negentig miljoen gebruikers per jaar, een exponentiële groei."

Sommigen beweren dat Disney een té groot, té bureaucratisch bedrijf was voor u. Klopt dat?

"Neen, daarmee heeft mijn vertrek niets te maken. Disney is inderdaad een megabedrijf, een enorme organisatie. Ik heb de jongste drie jaar op dat vlak heel veel bijgeleerd. Creatieve mensen als ik krijgen er heel veel ruimte. Maar Disney heeft van mij een betere organisator gemaakt, een betere manager, en die ervaring neem ik mee."

U bent liever uw eigen baas van een kleiner, meer flexibel bedrijf?

"Het overheersende gevoel is dat mijn werk bij Disney klaar was. Mijn commitment om Disney te laten uitgroeien tot een wereldleider inzake smartphone-gaming heb ik kunnen waarmaken. Nu is het tijd voor iets nieuws."

En wat wordt dan die volgende stap?

"Ik weet het zelf nog niet goed. Maar als je de evoluties inzake smartphones bekijkt, dan zie je dat die iPhones steeds meer gebruikt worden als een spelinstrument. Games zijn geen bijkomstigheid meer in de smartphone-industrie, ze zijn uitgegroeid tot één van de allerbelangrijkste peilers van de business. First gear, noemen wij dat in Silicon Valley. De beste, meest kwalitatieve games als Angry Birds halen een miljard betalende gebruikers. Als je dat gegeven combineert met die andere evolutie waarbij apps als Snapshot en Instagram miljoenen mensen met elkaar connecteren, dan krijg je wel iets heel bijzonder: games met een miljard geconnecteerde gebruikers. Veelbelovend."