Direct naar artikelinhoud

Belgische industrie lijdt onder problemen Boeing

De Belgische luchtvaartindustrie en Jetairfly volgen de gebeurtenissen rond de Boeing 787, die aan de grond wordt gehouden, met argusogen.

Bedrijven als Asco en BMT halen er 3 tot 5 procent van hun omzet uit. Jetairfly wordt eind dit jaar de eerste Belgische luchtvaartmaatschappij die ermee gaat vliegen.

Boeing, waarvan de 787-toestellen wereldwijd aan de grond staan na verscheidene problemen, is een Amerikaanse vliegtuigbouwer. Maar meer dan de helft van de onderdelen en de structuur van deze tweemotorige jet werd ontworpen en wordt gefabriceerd in het buitenland. Vooral de Japanse industrie levert een grote bijdrage, maar ook Belgische kmo's doen hun duit in het zakje.

De belangrijkste zijn Asco Industries van de familie Boas in Zaventem en Techspace Aero nabij Luik, een onderdeel van de Franse groep Safran. Techspace maakt onderdelen voor de GEnx van General Electric, een van de twee types motoren waarmee de 787 kan worden uitgerust.

Asco maakt, zoals voor bijna alle grote vliegtuigen in de wereld, de 'slat tracks' voor de 787: dat zijn de mechanismes die het voorste deel van de vleugel (slat) uit- en inschuiven. Maar Asco levert ook onderdelen van het achterste stuk van de romp via zijn Canadese dochter.

BMT Aerospace, het vroegere Eurair, maakt tandwielen en 'pinions', een onderdeel van die 'slat tracks'. Het bedrijf uit Oostkamp schat dat dit project ongeveer 3 procent uitmaakt van de totale omzet. "Van een mogelijke productiestop hebben we nog niets gehoord", zegt verkoopsdirecteur Geert Dedonder.

Het intussen door Nikon opgeslokte Metris zorgde voor precisie-instrumenten voor de bouw van het toestel en LMS uit Leuven - nu in handen van Siemens - was verantwoordelijk voor een deel van de ontwikkelingsoftware.

De B787, ook bekend als 'Dreamliner', verscheen voor het eerst in september vorig jaar in ons land. Ethiopian Airlines voerde er toen een gelegenheidsvlucht mee uit. Op dit ogenblik gebruikt geen enkele klant van Brussels Airport hem op regelmatige basis.

Dat verandert einde december of begin volgend jaar. Dan neemt Jetairfly zijn Dreamliner in ontvangst. Woordvoerder Hans Vanhaelemeesch van de reisgroep maakt zich voorlopig geen zorgen. "Dat is het voordeel als je geen lanceringsklant bent, dan zijn de 'kinderziekten' eruit tegen de tijd dat wij het vliegtuig in ontvangst nemen."