Waarom verplichte snelheidsbegrenzer volgens deze verzekeraar juist gevaarlijk is
Verzekeraar Zurich Insurance waarschuwt dat het Europees plan om auto’s verplicht met snelheidsbegrenzers uit te rusten gevaarlijk is. Het systeem kan volgens hen juist leiden tot ongevallen bij scholen en tijdens slecht weer - en zou mogelijk niet werken op het platteland.
Nieuwe auto’s moeten vanaf 2022 in de EU onder meer verplicht voorzien zijn van intelligente snelheidsbegrenzers. De voertuigen remmen dan automatisch af tot de ter plekke geldende maximumsnelheid met behulp van GPS en verkeersbordherkenningcamera’s. Volgens Zurich Insurance zou dit kunnen leiden tot een daling van het aantal snelheidsgerelateerde ongevallen, maar tevens tot een toename van andere ongelukken.
Het bedrijf suggereert dat automobilisten te afhankelijk kunnen worden van de technologie, wat zou resulteren in onvoorzichtig rijden bij scholen en slechte weersomstandigheden. Calum McPhail, hoofd van aansprakelijkheidsclaims bij Zurich Insurance, vertelde tegen MailOnline dat chauffeurs mogelijk niet meer zelf nadenken over hun snelheid omdat ze automatisch binnen de limiet zitten.
“Automobilisten kunnen veronderstellen dat ze veilig bezig zijn zolang ze zich aan de maximumsnelheid houden en dat dus ook permanent doen”, aldus McPhail. “Dit ongeacht de directe omgeving, zoals bijvoorbeeld bij scholen en tijdens gevaarlijke weersomstandigheden, zoals water op de rijbaan, mist, sneeuw of ijs”. Ook oversteekplaatsen voor voetgangers en scherpe of blinde bochten worden volgens McPhail gevaarlijk door de nieuwe maatregel.
De Britse automobielclub RAC is het eens met de verzekeraar. "Het feit dat de snelheid beperkt is, mag er niet toe leiden dat de bestuurder binnen de limiet automatisch overal zo hard kan rijden als ‘ie maar wil”, aldus een woordvoerder. Ook twijfelt Zurich Insurance - op basis van eigen ervaringen met het gebruik van zwarte dozen voor telematica-verzekeringspolissen - of de satelliettechnologie wel werkt op afgelegen plattelandslocaties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Auto
Volvo gaat nieuwe wagens automatisch laten vertragen of zelfs stoppen als bestuurder dronken is
Volvo gaat zijn volgende generatie wagens uitrusten met speciale sensoren die kunnen detecteren of een bestuurder onder invloed van alcohol is. In dat geval zal de wagen automatisch vertragen of zelfs stoppen. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Deze extra veiligheidssystemen zijn verplicht in nieuwe Europese auto's vanaf 2022
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
29 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerErwin VD
ivo torfs
Gino Denil
Anoniem
Luc Verlot