Direct naar artikelinhoud

Tariefberekening kinderopvang loopt mank

Kind en Gezin zet zes extra mensen in om de duizenden vragen te beantwoorden over het tarief voor de kinderopvang. De berekening van die bijdrage moet vanaf dit jaar online gebeuren, en dat systeem draait vierkant.

80.000 Vlaamse kinderen zitten in een crèche of bij een onthaalouder die tarieven hanteert die afhankelijk zijn van het inkomen van hun ouders. Al die ouders moeten voor eind januari zich aanmelden via de site van Kind en Gezin. Daarvoor hebben ze hun e-ID of federaal token nodig, waarna de berekening automatisch gebeurt.

Inkomensattest

Ouders moeten deze procedure maar één keer doorlopen, volgend jaar zou dat niet meer nodig zijn. Begin december kregen al die ouders via hun kinderopvang te horen dat er een nieuw systeem in zwang was.

Althans, dat is de theorie. In de praktijk hapert het nieuwe systeem constant. Kind en Gezin heeft zes extra mensen ingezet om alle vragen en klachten op tijd te kunnen behandelen. Het gaat om ouders die fouten detecteren in de gegevens die Kind en Gezin uit de federale databank haalt, die niet de juiste software op hun computer hebben, geen kaartlezer of geen toegang tot het internet.

Op de koop toe valt de databank van de FOD Financiën om de haverklap uit, waardoor ouders vaak verschillende pogingen moeten ondernemen.

Al die mankementen maken dat steeds meer ouders vrezen dat ze voor eind januari hun inkomensattest niet op tijd zullen ontvangen en daardoor vanaf februari het maximumtarief moeten betalen. Een op de vier ouders die het attest moeten krijgen, heeft het nog steeds niet. Kind en Gezin zal ook 5.000 dossiers manueel moeten behandelen. Daarbovenop kunnen nog eens duizenden mensen opduiken die zich nog niet eens aangemeld hebben.

Maximumtarief

Kind en Gezin laat echter nu al weten dat ouders niet hoeven te vrezen dat ze het maximumtarief moeten betalen. "Ouders die zich al gemeld hebben via Kind en Gezin", zegt woordvoerster Leen Dubois, "zullen niet het maximumtarief moeten betalen. Hun tarief wordt gewoon berekend op basis van de loonfiche die ze vorig jaar hebben ingediend. Wie belt en een probleem meldt, krijgt zeker een telefoontje."

Kind en Gezin is de eerste overheidsdienst die dit systeem moet invoeren. In de wandelgangen wordt toegegeven dat de Vlaamse regering de kinderziektes van dit 'e-beleid' schromelijk heeft onderschat.