Direct naar artikelinhoud

COLUMN

Jan Callebaut is communicatieadviseur en marktonderzoeker. Hij kijkt tweewekelijks naar mens, samenleving, media en politiek.

Misschien zag u het ook. CNN berichtte erover. Een Franse webdesigner, Philippe Dubost, was op zoek naar een nieuwe job. Hij creëerde voor zichzelf een imitatie-Amazon-pagina waarop hij zichzelf te koop aanbood. Zijn cv maakte gebruik van alle productspecificaties die normaal in de webshop van amazon.com voorzien zijn. Alle productspecificaties waren er, de sterratings, de voorraad (er was er maar één in stock) zelfs een giftwrap-optie kon aangeklikt worden. Resultaat: 200.000 hits, 27.000 Facebook-'likes' en, jawel, 100 werkaanbiedingen uit Europa maar ook uit Azië.

Een prima voorbeeld van persoonlijke advertising. De persoon als merk. Het wordt stilaan een vereiste voor iedereen die wil meespelen in de wereld van vandaag. Om het maar in de modetaal te zeggen: personal packaging is levensbelangrijk. Het is zoeken naar die persoonlijke relevante touch die toelaat te ontsnappen aan de banaliteit en de uniformiteit van de massa. Elke sollicitant staat voor deze uitdaging maar ook elke politicus kan deze raadgeving maar beter ter harte nemen. Zie uzelf als een merk dat nuttig moet zijn in het leven van de burger. Elk aspect van het product telt. De som van de eigenschappen vormt het merk. Hoe verpak je dat merk? Welke relatie heb je aan de burger te bieden?

Sommige politici zijn goed op weg. Zo kun je sinds deze week in België via YouTube vragen stellen aan Di Rupo. Net zoals Kevin en Frédéric weliswaar een Obama-imitatie maar toch eerst in België. Het blijft zoeken naar de unieke eigenschappen van het Di Rupomerk maar imitatie is toch uiteindelijk de grootste lofbetuiging, nietwaar? En het Obamamerk is hier in de verkiezingswinkel toch niet te koop.

Reclameliteratuur werkt duidelijk inspirerend. Ik twijfel er niet aan of Bart De Wever tussen het lezen van filosofische traktaten tijd gevonden heeft om het boek van Jan Van den Bergh te raadplegen: Ik ben een aanrader. Wie zegt wat hij denkt over een merk is goud waard stelt Jan, een top-reclameman. Aanraders die producten en diensten vanuit hun eigen ervaring loven of kraken, dat zijn de échte 'reclamemakers'. Mensenmedia vervangen massamedia. Betrouwbaarder. Overtuigender. Sterker. De toekomst is schitterend voor alle merken die collectief de hemel in worden geprezen.

Slimme Bart nam dit ter harte en vroeg vriend Etienne om op Canvas over het merk De Wever te praten. Het was goud waard. Reyers laat verdubbelde de kijkcijfers. Het merk De Wever werd hyperintelligent verklaard voor hen die dat nog niet wisten. Voor hen die het wel al wisten, was het in reclametermen een geweldig re-enforcement na De slimste mens van een tijdje terug. Voor het merk Vermeersch was het allemaal wat minder maar kom, voor belegen kaas is er hier en daar toch ook wat schapruimte over.

Personal branding: voor 2014 ongetwijfeld de essentieelste politieke bezigheid. BDW heeft in dit departement een gigantische voorsprong. Er zit maar één ding op voor de concurrentie: hard werken om het eigen merk met een eigen persoonlijkheid in de markt te zetten. Het hebben van een eigen persoonlijkheid is wel een vereiste.