Direct naar artikelinhoud

Infrabel boet voor treinellende

BRUSSEL l Netbeheerder Infrabel zal zijn overheidsdotatie gedeeltelijk terugbetalen aan de staat. Reden is het teleurstellende stiptheidscijfer van het spoor in 2008.

Het spoorverkeer haalde vorig jaar een stiptheidscijfer van 90,2 procent. Rekening houdend met investeringswerken en externe oorzaken, blijkt dat in 2008 94,3 procent van de treinen op tijd kwam of een maximale vertraging had van 5 minuten.

Toch zal Infrabel een deel van zijn overheidsdotatie terugbetalen. Omdat de ambitieuze doelstellingen niet gehaald zijn, vloeit meer dan 1 miljoen euro terug naar de staat. Bij de onderhandelingen over het nieuwe beheerscontract in juni 2008 werd de stiptheid namelijk centraal gezet. In functie van het percentage treinen dat te laat is, moet de onderneming een som terugbetalen. Als daarentegen het stiptheidscijfer beter is dan afgesproken, krijgt de NMBS een extra die kan oplopen tot 3,5 miljoen euro.

Uit de cijfers blijkt dat de NMBS bij 46,4 procent van de vertragingen verantwoordelijk is en bij 52,4 procent van de afgeschafte treinen. In 2007 was dat respectievelijk 46,5 en 60,4 procent.

Vijfendertig procent van de problemen zijn toe te schrijven aan ongemakken met het rollend materieel. Sociale acties en reizigersstromen in de stations maken 11 procent van de veroorzaakte hinder uit.

(TS)