Direct naar artikelinhoud

Mooi/Niet mooi

Zijn bedrijf Boondoggle slaagde erin om dankzij vernuftige marketing een ongekende hype te creëren rond de Rode Duivels. Marketinggenie Pieter Goiris buigt zich over een Proust Questionnaire. Over wat mooi en niet mooi is.

Ultiem popicoon?

"David Bowie.❶ Ik vind hem fascinerend als persoon. Al zijn hele carrière lang weet hij zich steeds opnieuw uit te vinden en blijft hij relevant. Hij blijft zichzelf in vraag stellen en durft ook te veranderen."

Favoriete artiest?

"De Coen-broers, Joel en Ethan. Ik vind hun films stuk voor stuk fantastisch. De donkere misdaad met humor, de sfeer, de karakters die ze neerzetten. Ze doen het als geen ander."

Welke kunstwerk inspireert je?

"Al het werk van Michaël Borremans."❷

Het achtste wereldwonder?

"Daar kan ik kort over zijn: het internet. Net als stromend water is het lang niet zo vanzelfsprekend als het lijkt."

Grootste cultuurschok?

"Leven in het Andesgebergte, bij de indigenas van Cuenca in Ecuador. Omdat het mijn leven in een ander perspectief plaatste."

Mooiste gebouw?

"Ik ben fan van grote moderne musea: M in Leuven❸, Maxxi in Rome, het MoMa in New York. Vaak inspireren de gebouwen me zelfs meer dan de werken die erin hangen."

Design, iets voor jou?

"Ja, maar ik dweep niet met namen. Al was het maar omdat ik ze nooit kan onthouden. Vroeger stond er bij mijn ouders een grote eik, maar tijdens een storm is hij bezweken. We lieten er planken van maken waarmee een Brusselse designer robuuste tafels maakte. Dat is design die een emotionele waarde heeft."

Hoe woon je?

"In een bescheiden burgerwoning met een grote tuin. Dankzij de verbouwingen ook met heel veel licht. Een huis moet niet te clean zijn, ik heb namelijk drie kinderen. Voor mij moet een huis leven."

Onmisbaar in een modern interieur?

"Een grote inloopdouche vind ik fantastisch. Sinds ik verhuisde heb ik er geen meer en mis ik het enorm."

Hype die we mogen vergeten?

"Auto's gaan steeds meer op rijdende eitjes lijken. Dat heeft met rondingen en aerodynamica te maken, maar ik vind het maar niks. Ze worden inwisselbaar en er zit geen persoonlijkheid meer in. Lang leve de vierkante Volvo!"❹

Reclame. Welke advertentie is onvergetelijk?

"In alle bescheidenheid: onze eigen campagne voor de Rode Duivels.❺ Het voelde voor niemand aan als reclame, maar het creëerde een ongeziene waarde voor het merk."

Creatieveling waarmee je graag de ontbijttafel zou delen?

"Architect Mark Fisher. Hij is dit jaar helaas overleden. Hij was de beste en bekendste podiumontwerper ooit - van Pink Floyd tot U2 - en veranderde de beleving van een liveconcert helemaal."

Een noodzaak in je kast?

"Een strak kostuum. Ik draag het niet zo vaak, maar ik vind het wel ongelofelijk plezant om aan te doen als het goed zit. Het maakt de man. Zelf ben ik verknocht aan die van Paul Smith."❻

Favoriete ontwerper?

Toonbeeld van lelijkheid?

"De talrijke tavernes waar Vlaanderen mee bezaaid is."

Onmisbaar in je tas?

"Heel cliché: mijn smartphone, inclusief muziek. Ik kan niet zonder, zeker niet zonder de muziek. Mijn iPhone vergeten op een lange vlucht? Ik zou het mezelf niet vergeven."

Pieter Goiris

Deze Leuvenaar is in de eerste plaats een en al ondernemingszin. Van opleiding is hij arbeids- en organisatie-psycholoog, maar na een half jaar in de sector gaf hij er de brui aan en ging hij de communicatie in. In 2000 begon hij met communicatiebedrijf i-merge, dat later zou worden omgedoopt tot Boondoggle. Sinds 2005 is hij er CEO. In zijn vrije tijd is hij ook voorzitter van Poppunt en het Depot in Leuven.