Direct naar artikelinhoud

Brouwerij Haacht zet in op export

Co.Br.Ha., de holding boven Brouwerij Haacht, heeft net als de hele Belgische biermarkt het jaar niet florissant ingezet. Vooral het slechte weer en de economische crisis speelden een rol.

"Maar dat wil niet zeggen dat heel 2012 een mager jaar wordt. Een goede maand juli kan makkelijk twee slechte voorjaarsmaanden compenseren", zei gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen, die relatief optimistisch blijft voor de toekomst. "April was al heel wat beter." Ook de export naar Frankrijk loopt goed. De brouwerij investeerde ook pas 10 miljoen euro in een nieuwe vatenvulling.

In tegenstelling tot andere jaren, nodigde Co.Br.Ha., de brouwer van onder meer Primus, Tongerlo en Keizer Karel, de aandeelhouders uit op de brouwerij in Boortmeerbeek in plaats van op de maatschappelijke zetel boven café De Pauw op de Brusselse Grote Markt. "Ik wil jullie met eigen ogen de nieuwe vatenvulling laten zien, de modernste van het land. Helemaal gerobotiseerd", verkondigde topman van der Kelen met trots. De installatie vult 450 vaten per uur met nog slechts één werknemer. Het is de laatste fase in de hele vernieuwing van de brouwerij. "Het past in onze strategie om meer mensen in te zetten in de verkoop in plaats van de productie. Dit gaat niet gepaard met ontslagen", benadrukt de brouwer.

45 aandeelhouders waren present of vertegenwoordigd op de algemene vergadering, goed voor bijna 86 procent van het kapitaal. Voorzitter Marc van der Kelen was er niet bij. De broer van de gedelegeerd bestuurder liet een brief voorlezen: na 50 jaar dienst in de brouwerij stelt hij zich niet meer beschikbaar voor een nieuw mandaat. De fakkel wordt doorgegeven aan schoonzoon François Monfils, hoofd van de juridische dienst. Als onafhankelijk bestuurder werd Jean-Pierre Wellens benoemd, ex-bestuurder bij de bank BBL en voorzitter van de International Capital Markets Organisation, de belangenvereniging van spelers uit de financiële markten.

Frédéric van de Kelen schetste een beeld van de hele Belgische biermarkt. "Het is geen cadeau brouwer te zijn in België. De nummer één, AB InBev, en twee, Alken-Maes dat in handen is van Heineken, hebben samen 70 procent van de markt in handen. Wij vertegenwoordigen ongeveer 8 procent. De multinationals beheersen bijna alles."

Van der Kelen wijst er nog wel op dat Alken-Maes niet volledig in handen is van het Nederlandse Heineken. "Wij bezitten 1 aandeel en dat willen we niet verkopen. Heineken is daarvoor razend kwaad."

Haacht is vooral een horecabrouwerij, en de sector heeft het moeilijk. Vorig jaar zakte de verkoop in de Belgische horeca met 1,5 procent, terwijl de supermarkten 4,5 procent meer verkochten. Van der Kelen somt op: "De toegenomen alcoholcontroles, het rookverbod, de dure loonkosten, de crisis, de veranderende leefgewoontes en de komst van de elektronische kassa: dat weegt allemaal op de rendabiliteit van de Belgische cafés. Daarom proberen we meer in te zetten op de export. Vooral onze uitvoer naar Frankrijk loopt goed."

Grondstoffenprijzen

Toch is de brouwer niet pessimistisch. "Het klopt dat veel cafés dicht gaan. Maar er komen er weer andere bij, in andere panden. Vooral horecapanden met terrassen in de zon zijn gegeerd. Onze verkopers kijken constant uit naar zulke zaken. Ik heb voor hen 50 kompassen gekocht, zodat ze op elk moment van de dag kunnen zien of het terras wel zon krijgt of niet."

Volgens van de Kelen heeft Haacht vorig jaar licht marktaandeel gewonnen in de horeca. "Netto leverden we eind 2011 aan één café minder. En dat terwijl het horecabestand toch wel afnam."

Positief is dat de grondstoffenprijzen iets zijn afgenomen. "Mout kost nu ongeveer 360 euro per ton, tegenover meer dan 400 euro in 2011. Maar in 2010 was dat amper 260 euro. Wij hebben ons voor de helft tegen een prijsstijging ingedekt, maar willen dat niet volledig doen. De prijs van granen is immers in handen van speculanten. Wie zijn wij om te schatten of de prijs nog gaat stijgen of dalen?"

De winst kwam in 2011 lager uit dan in recordjaar 2010. Netto bleef er met 6,4 miljoen euro 17,2 procent minder over. Toch krijgen de aandeelhouders met een coupon van 12 euro netto 14 procent meer.