Direct naar artikelinhoud

Brusselse luchthaven opent terminal voor lagekostenmaatschappijen

In april volgend jaar wordt er op Zaventem een afzonderlijke, gespecialiseerde terminal voor lagekostenmaatschappijen geopend. Op termijn moet die vier miljoen passagiers ontvangen.

door Johan Corthouts

Zaventem l Brussels Airport wil het aandeel van de lagekostenmaatschappijen op Zaventem laten groeien tot meer dan 10 procent. Vandaag bedraagt hun aandeel amper 3 procent.

De kogel is door de kerk. Er komt een aparte terminal voor lagekostenmaatschappijen op Zaventem. De raad van bestuur van Brussels Airport, dat gecontroleerd wordt de Australische privé-investeerder Macquarie, keurde donderdagavond het besluit goed.

Met deze beslissing speelt Zaventem in op de sterke groei in de sector van de lagekostenmaatschappijen. Wilfried Van Assche, de topman van Brussels Airport, verwacht dat lowcost tegen 2015 de helft van het intra-Europese verkeer zal uitmaken.

Vandaag vliegen EasyJet, Sterling, Vueling, Sky Europe, Fly.be, My Air, Clickair en Blue Air op Zaventem. Hun aandeel vertegenwoordigt amper 3 procent van de vluchten op Brussels Airport. Voor vergelijkbare grote Europese luchthavens ligt het aandeel van het lowcostsegment boven de 10 procent.

Brussels Airport wil de komende jaren een vergelijkbaar niveau halen, wat op termijn 4 miljoen extra passagiers moet opleveren. Vandaag gebruiken 17,8 miljoen passagiers de luchthaven van Zaventem.

"Lowcostmaatschappijen kiezen steeds meer voor grote internationale luchthavens, op voorwaarde dat ze er over een aangepaste infrastructuur kunnen beschikken", zegt Van Assche. "Door tegemoet te komen aan de reële vraag van de sector zien we de ontwikkeling van onze luchthaven voor de komende jaren verzekerd."

De uitbreiding past volgens Brussels Airport in de algemene strategie van de luchthaven die mikt op de ontwikkeling van vier belangrijke segmenten op het gebied van passagiersverkeer: fullservicevliegverkeer binnen Europa, vakantie/chartervluchten, langeafstandsvluchten en lowcost.

Onder meer Brussels Airlines had geklaagd over oneerlijke concurrentie vanwege de lowcostmaatschappijen in Zaventem. Zij krijgen een korting op de tarieven die ze betalen voor het gebruik van de luchthaven. Brussels Airport bevestigt dat de tarieven voor het gebruik van de nieuwe pier zes euro lager liggen dan voor andere pieren. "Dat komt omdat de nieuwe terminal minder kost dan andere terminals", zegt woordvoerder Jan Van der Cruysse van Brussels Airport.

De nieuwe terminal is dan ook niet geschikt voor grote vliegtuigen zoals de Boeing 737 of de Airbus 320. De nieuwe terminal zal niet gebruikt kunnen worden voor transfervluchten. Business of first class (met aanverwante diensten als lounges en fast lanes) horen er volgens Brussels Airport evenmin thuis. En de nieuwe terminal beschikt ook niet over een automatisch bagagesorteersysteem.

"Als Brussels Airlines op dezelfde manier werkt als de lagekostenmaatschappijen zijn ze welkom op de nieuwe terminal en betalen ze ook minder. We sluiten niemand uit", reageerde Jan Van der Cruysse.

De nieuwe terminal zal in april 2009 in gebruik genomen worden en op termijn werkgelegenheid bieden aan ongeveer negenduizend mensen, van wie drieduizend rechtstreeks op de luchthaven, zegt Brussels Airport.

Aan het eind van de zomer van 2008 wordt met de bouw van de nieuwe pier gestart. Het project omvat de heropening van een gedeelte van de oude luchthaventerminal en de toevoeging van een nieuwe lowcostpier die in de aanvangsfase plaats moet bieden aan zes vliegtuigen tegelijk met uitbreidmogelijkheid tot vijftien.

De eerste fase zal volgens Brussels Airlines ongeveer 17 miljoen euro kosten. De volledige transitzone van de oude luchthaventerminal wordt omgebouwd tot een wachtruimte, met luchthavenwinkels, restaurants en bars.