“Hij dwaalt, we moeten net ambitieuzer zijn”: politici reageren negatief op uitspraken topman katholiek onderwijs over eindtermen
Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, waarschuwt ervoor dat de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs te ambitieus zijn. Volgens Boeve legt de overheid de lat zo hoog dat er heel wat leerlingen riskeren om geen diploma te halen. Dat schrijft hij in zijn nieuwe boek, ‘Het evangelie volgens Lieven Boeve’.
Er wordt te veel gevraagd van de leerlingen in het middelbaar onderwijs, vindt Boeve. De nieuwe eindtermen zijn volgens de directeur-generaal van het katholiek onderwijs te uitgebreid en te ambitieus. Hij pleit er in zijn boek voor om de eindtermen te evalueren.
“Wij doen alsof er maar één lat is en dat die lat de eindtermen zijn”, zei Boeve vanochtend op Radio 1. “Maar er zijn verschillende latten voor leerlingen.” Boeve gaf het voorbeeld van het verschil tussen een wederkerend en wederkerig voornaamwoord. Hij vindt dat veertienjarigen de voornaamwoorden wel moeten kunnen gebruiken, maar niet dat ze de theorie ook moeten kennen. Een wederkerend voornaamwoord is bijvoorbeeld ‘me’ in de zin ‘ik vergis me’. Voorbeelden van wederkerige voornaamwoorden zijn ‘elkaar’ en ‘mekaar’.
De boodschap van Boeve is opmerkelijk omdat tegelijkertijd vanuit andere hoeken de roep alsmaar luider klinkt dat ons tanende onderwijs net nood heeft aan ambitieuze eindtermen.
“Hij wil zelf net een uur Nederlands schrappen”
Bij de politieke partijen wordt veelal negatief gereageerd op wat Boeve zegt. “Prediken dat je voor ambitieus en kwalitatief onderwijs bent en in één adem zeggen dat de minimumdoelen te ambitieus zijn: Lieven Boeve kan dat”, aldus Vlaams parlementslid en onderwijsexpert voor N-VA Koen Daniëls. “Bovendien nog een voorbeeld geven van Nederlands, waar hij dan zelf een uur wil schrappen.”
Bij Thijs Verbeurgt, onderwijsexpert bij sp.a, klinkt het dat we al “te lang aanvaard hebben dat jongeren afstuderen zonder de minimumdoelen te halen, ook in het Katholiek Onderwijs”. Volgens hem “dwaalt” Boeve: “We moeten net nog ambitieuzer zijn.” Vlaams parlementslid Caroline Gennez is hetzelfde standpunt toegedaan. “We hebben net ambitieuze eindtermen - minimumdoelen! - nodig”, zegt het sp.a-lid. “En àlle leerlingen zouden die lat moeten halen. Onaanvaardbaar dat bijna 1 leerling op 5 schoolbanken verlaat zonder minimale competenties voor het echte leven.”
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits reageert verbaasd op het standpunt van Boeve. Ze wijst er op dat de nieuwe eindtermen - die er nog niet zijn - net in samenwerking met het Katholiek Onderwijs zijn ingevoerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
QUIZ. Zou jij vandaag nog slagen op de eindtermen voor de eerste graad middelbaar? Test het hier
Vanaf 1 september 2019 zijn de vernieuwde eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs van kracht. -
-
105
Valse start voor nieuwe Vlaamse toetsen door technische problemen: “Er komt een inhaalmoment”
-
93
Psychologieprofessor Wouter Duyck: “Volgende generatie Vlamingen is eerste die dommer zal zijn dan vorige”
“De volgende generatie Vlamingen is de eerste die dommer zal zijn dan de vorige.” Dat heeft professor cognitieve psychologie Wouter Duyck (UGent) gezegd in een interview met ‘Het Nieuwsblad’. Daarin luidt hij de alarmbel over de staat van ons onderwijs. -
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
Heel wat partijen azen op de post van de toekomstig Vlaams minister van Onderwijs. CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zegt woensdag het “domein opnieuw in handen” te willen nemen en kijkt bijvoorbeeld in de richting van voormalig onderwijsminister Hilde Crevits. Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever mag Ben Weyts zichzelf opvolgen “als hij maar zijn broek aanhoudt”. Dat zeiden ze op een onderwijsdebat van de Directiecommissie van het Katholiek Basisonderwijs (DCBaO) in Antwerpen. -
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
In een gebouw op de Erasmus-campus van de Brusselse universiteit ULB in Anderlecht verzamelen zich meerdere keren per dag islamitische studenten voor een nooduitgang om er te bidden. Dat schrijven ‘Le Soir’ en ‘Sudinfo’ vandaag. -
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
210 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly Masson
Claudia Rosseel
Marcel de Vrome
Sjonny Martero
Jean Pollet