Direct naar artikelinhoud

Autofederatie promoot 'milieuvriendelijke' wagen

BRUSSEL l 'De auto en het verkeer zijn altijd kop van Jut. Wij willen ons eens positiever tonen', stelt Febiac, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie. Net voor het Autosalon, met als thema het leefmilieu, lanceert de organisatie een campagne waarin geen wagen te zien is. De Bond Beter Leefmilieu kan er niet om lachen.

door Kris Jacobs

Over het scherm dwarrelt een roestbruin vallend herfstblad waarop in slow motion water druppelt. "Auto's. Ze worden steeds zuiniger, veiliger en stiller", zo stelt de zachte commentaarstem. "En steeds schoner, schoner en schoner. Da's goed voor u, voor uw kinderen en alles dat leeft." Het blad is ondertussen weer lentegroen geworden en op een kalme watermassa neergedwarreld. Besluit: "Kies voor schoner en ga naar onderwegnaarmorgen.be, met Febiac. Doe het vandaag."

Met het tweejaarlijkse Autosalon in het verschiet riekt dat behoorlijk naar de verkoop aanzwengelen. "De markt is al sterk genoeg", weerlegt Joost Kaesemans van Febiac. "Vorig jaar hadden we een absoluut record, met 526.141 nieuw ingeschreven voertuigen. Afgelopen weekend zaten we voor dit jaar nog 0,6 procent van dat cijfer."

Wel wil Febiac, tevens organisator van het Autosalon, zich "meer profileren op het vlak van nieuwe, zuiniger technologie". En daar is het niet allemaal rozengeur. De tekst op de site stelt bijvoorbeeld dat de emissienorm van 140 gram CO2 per kilometer tegen volgend jaar niet gehaald wordt. "Dat pleit tegen ons", geeft Kaesemans onomwonden toe. "Al zijn daar redenen voor. Zo maakt de toenemende aandacht voor veiligheid, met airbags en stijvere structuren, dat wagens zwaarder worden."

Kaesemans geeft toe dat de evolutie altijd sneller kan. "Maar dan riskeer je dat je inspanningen contraproductief werken. Te veel nieuwe technologie maakt een auto duurder, waardoor er misschien minder verkocht worden. En oudere, vervuilender modellen langer in het verkeer blijven."

Beleidscoördinator Jan Turf van de Bond Beter Leefmilieu is not amused. "Helemaal niet in overeenstemming met de realiteit", zo steekt hij van wal. "Mensen worden wel verleid om zwaar te investeren in dromen van imago, luxe en comfort. De strategie had ook kunnen zijn om aan te zetten tot rationeel koopgedrag."

De campagne is helemaal niet in overeenstemming met de realiteit