Direct naar artikelinhoud

'De Correspondent' klaar om uit te breiden naar België

De plannen voor een Belgisch luik aan het Nederlandse journalistieke project De Correspondent worden steeds concreter. In een mail naar alle Belgische leden zegt de website van plan te zijn om zich 'binnenkort meer op België te richten'.

In de mail vraagt uitgever Ernst-Jan Pfauth onder meer wat het journalistieke project zou moeten doen om relevanter te worden voor Belgen. Ook gaat het op zoek naar Belgische journalisten die een interessante aanvulling kunnen zijn voor het team van De Correspondent. Het is niet de eerste keer dat de eigenaars van de Nederlandse website toenadering zoeken tot ons land, maar nu lijken die plannen steeds concreter te worden.

"We hebben als onlineplatform natuurlijk het gigantische voordeel dat we ons geen zorgen hoeven te maken over bezorging in het buitenland. Wij steken kosteloos de grens over", zei oprichter en voormalig nrc.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg eerder over de plannen voor een Vlaamse Correspondent aan De Morgen (30/9/13). "Een zelfstandige organisatie op poten zetten wordt moeilijk, daarvoor is Vlaanderen net iets te klein. Maar als onderdeel van het Nederlandse project zijn er zeker mogelijkheden."

Toch klinken de plannen nu al wat concreter dan in het interview in september vorig jaar. "We willen ons grondig voorbereiden voor we de stap naar Vlaanderen zetten", relativeerde Wijnberg toen nog. "Het heeft geen zin om nu lukraak Vlaamse journalisten aan te trekken. Pas als het hier in Nederland goed loopt kunnen we over de grens gaan kijken." Het lijkt erop dat het project nu gewoon "goed loopt" om aan een uitbreiding naar het zuiden te denken.

Bijtekenen

De Correspondent heeft in zijn eerste jaar dertigduizend betalende abonnees achter zich weten te scharen. Toch staat het in september voor een van zijn grootste beproevingen in zijn korte bestaan.

De vraag is dan hoeveel mensen zullen bijtekenen voor een tweede jaarabonnement, of 'lidmaatschap', zoals de website het zelf liever noemt. Het leeuwendeel van die betalende abonnees had het gevraagde geld - 60 euro voor een jaar lidmaatschap - immers in een project gestoken zonder te weten hoe de uitwerking ervan zou zijn.

"In september lopen de eerste 20.000 jaarlidmaatschappen af en het is natuurlijk heel spannend hoeveel van jullie lid blijven", schreef uitgever Pfauth daarover onlangs. "Destijds investeerden jullie immers in een idee en niet in de publicatie die het uiteindelijk geworden is."