Direct naar artikelinhoud

NMBS zet Logistics in de etalage

De NMBS-groep heeft op diverse raden van bestuur beslist om voor haar verlieslatende goederendochter NMBS Logistics op zoek te gaan naar een partner.

De raden van bestuur van NMBS Holding, de NMBS en NMBS Logistics zijn tot de conclusie gekomen dat de financiële toestand van het goederenbedrijf Logistics dermate dramatisch is dat er op zoek moet worden gegaan naar een partner. Logistics is voor 93 procent in handen van de NMBS en voor 7 procent van de Holding.

De Belgische spoorwegen zoeken al jaren naar een oplossing voor hun in zwaar weer verkerende goederendochter. Vorige week dook opnieuw het gerucht op dat de NMBS over de verkoop van haar logistiek filiaal onderhandelt met Deutsche Bahn, maar dat werd bij Logistics ontkend. "We werken aan een herstelplan", was toen te horen, "en zolang dat niet is afgewerkt, kunnen we niet communiceren".

Officieus was wel te horen dat er belangstelling was (geweest) van de Duitse spoorwegen en dat er al maanden gesprekken aan de gang zouden zijn. Een optie die op tafel lag, was dat Deutsche Bahn de meerderheid zou nemen in Logistics. Een tweede optie was een minderheidsparticipatie. Een derde mogelijkheid was de oprichting van een gemeenschappelijke vennootschap met alle cargo-activiteiten in België ondergebracht.

NMBS Logistics is een van de lelijke eendjes van de NMBS-groep. Het goederenvehikel is al jaren verlieslatend - het gecumuleerde nettotekort over de voorbije tien jaar loopt op tot meer dan een miljard euro - en heeft een slechte reputatie. Vooral bij de havenbesturen wordt veelvuldig over de performantie en de flexibiliteit geklaagd.

In 2011 sloot het NMBS-filiaal af met een nettoverlies van 185 miljoen euro op een omzet van 403 miljoen euro. De operationele cashflow was 34,5 miljoen euro negatief. In mei vorig jaar zei de NMBS nog dat het ervan uitgaat dat Logistics een financieel evenwicht bereikt, lees: dat de operationele cashflow niet langer negatief is. Maar of dat gaat lukken, valt te betwijfelen. De crisis heeft een flinke hap genomen uit het vrachtvervoer en ook operationeel is er bij Logistics niet veel veranderd.

Publiek geheim

NMBS Logistics heeft twee grote dochterondernemingen. De terminaloperator IFB baat terminals uit in de haven van Antwerpen, Mechelen, Luik, Genk, Charleroi en in Duitsland en Frankrijk. De transportdochter Xpedys staat in voor het vervoer van bulk-, staal- en chemische producten, automotive en consumentengoederen. Het is een publiek geheim dat de Belgische overheid zo vlug mogelijk van Logistics af wil en het niet wil meesleuren in het nieuwe hervormingsplan voor de NMBS, waarbij de groep van drie naar twee entiteiten gaat.