Direct naar artikelinhoud

Kan Netflix ook in België een tv-revolutie ontketenen?

Als de onlinedienst Netflix daadwerkelijk naar België komt, is de kans groot dat het kijkgedrag grondig hertekend wordt. De streamingdienst is ongelofelijk populair in thuisland Amerika, en ook in het buitenland weet het bedrijf massaal zieltjes te winnen.

Oorspronkelijk begon Netflix als een abonnementendienst waarbij je via de post dvd's kon huren en omruilen. Daarna sprong het bedrijf op de virtuele trein, met video-on-demand. Abonnees kunnen via Netflix onbeperkt tv-series en films opvragen voor een maandelijkse vergoeding van ongeveer 8 euro. Een soort Spotify voor video's dus.

Online-tv

Een formule die kan bekoren, zo beseffen ondertussen ook de Belgische operatoren. Dit jaar werden in Vlaanderen een hoop initiatieven gelanceerd om online-tv of uitgesteld kijken te promoten. Denk maar aan Stievie, TV Replay, Bhaalu of YeloTV. Elke laptop, smartphone of tablet is stilaan een potentieel tv-scherm aan het worden, waarbij consumenten zelf kiezen wanneer en waarnaar ze kijken.

Netflix kan een stevige concurrent worden voor die onlinediensten. In de VS is de streamingdienst goed voor 31,62 procent van het dataverbruik. YouTube neemt 18,62 procent van de koek. Na de Verenigde Staten gingen al Groot-Brittannië, Nederland en Scandinavië overstag.

Al is er ook wat kritiek. Zo zou de Nederlandse versie van Netflix beduidend minder aantrekkelijk zijn dan de Amerikaanse en een heleboel minder films en series aanbieden. "Als het om films gaat, lijkt Netflix wel een videotheek waarvan de eigenaar ergens in 2012 is overleden", schreef de Volkskrant een maand geleden.

Wat niet betekent dat de Belgische mediasector zich niet klaar moet maken voor de eventuele komst van een Belgische Netflix. Hoe dan ook zal de populaire onlinedienst een geduchte concurrent zijn. Vorig jaar was Netflix op de beurs de sterkste stijger met ruim 200 procent.