Direct naar artikelinhoud

Nieuwe deal voor fors duurder ijzererts

IJzererts is tweemaal duurder dan vorig jaar en de prijs blijft stijgen. Daarom zijn de staalreuzen en de mijnbouwers overeengekomen niet langer te werken met de jaarcontracten, maar met contracten op korte termijn. De prijs van ijzererts heeft invloed op de prijs van auto’s en consumentenproducten.

Twee van de grootste drie producenten van ijzererts zijn het eens geraakt met Japanse en Chinese staalproducenten om niet langer prijsafspraken te maken op jaarbasis. Voortaan sluiten beide partijen contracten op korte termijn. De verwachting is dat de derde uit de top drie, Rio Tinto, het voorbeeld van het eveneens Australisch-Britse BHP Billiton en het Braziliaanse Vale volgt. Het directe gevolg is een stijging van de ijzerertsprijs met 90 à 100 procent. Het erts weegt voor zo’n 30 procent in de staalprijs.

Volgens de nieuwe afspraken zou de prijs voor een ton ijzererts volgend kwartaal stijgen tot 110 à 120 dollar per ton, dus nagenoeg een verdubbeling tegenover de 60 dollar die gangbaar was voor de jaarcontracten 2009-2010. Met name BHP Billiton lobbyde al jaren om wijzigingen aan te brengen aan het prijsmechanisme. Vooral de Australische bedrijven BHP en Rio Tinto profiteren van de kortetermijnafspraken. IJzererts transporteren van Australië naar China kost 11 dollar per ton, vanuit Brazilië is dat 25 dollar. En China is veruit de belangrijkste verbruiker van staal.

Met dit spraakmakende akkoord komt een einde aan een systeem dat ruim 40 jaar stand heeft gehouden. Al die tijd vormde het eerste contract tussen een mijnbouwer en een staalproducent een jaar lang de benchmark voor de rest van de industrie. Omdat de prijzen voor ijzererts een grote impact hebben op de staalprijs en dus op consumentenproducten als auto’s en wasmachines, zijn die afspraken over grondstoffen van groot economisch belang.

Door de overschakeling van jaarlijkse naar kwartaalprijsafspraken kunnen de ijzerertsproducenten profiteren van de stijgende ‘spotprijzen’ of dagprijzen voor grondstoffen. Die liggen momenteel inderdaad twee keer hoger dan de jaarcontractprijzen. “Dit is een belangrijke overwinning voor BHP Billiton op de Aziatische staalproducenten, die lang weerstand hebben geboden tegen het opgeven van het systeem van jaarcontracten”, zegt Ben Potter, analist bij IG Markets in Melbourne.

China, veruit de belangrijkste koper van ijzererts, voert nog altijd onderhandelingen met de grootste drie producenten. Maar diverse Chinese staalproducenten hebben intussen aparte akkoorden gesloten met de mijnbouwers.

De Europese en de Amerikaanse staalproducenten hebben voor zover bekend nog geen dergelijke nieuwe akkoorden gesloten met de ertsenleveranciers. Posco, de grootste staalproducent van Zuid-Korea, onderhandelt nog.