Direct naar artikelinhoud

Uit frustratie over fastfood

Een inventieve Amerikaan die eens iets lekkers wilde bestellen op het werk. Dat is het begin van het succesverhaal van Deliveroo.

Je zou denken dat Deliveroo het levenslicht zag in Australië. Waarom kies je anders voor een kangoeroe als logo? Bedenk dat de koeriers van Deliveroo even zorgzaam omgaan met de maaltijd in hun rugzak als een kangoeroemoeder met het jong in haar buidel en je snapt dat het om een uitgekiend marketingpraatje gaat.

De sterke man achter de start-up is de Amerikaan Will Shu, een financieel adviseur die voor verschillende banken en investeringsfondsen werkte. In 2007 raakt Shu gefrustreerd dat hij enkel fastfood kan bestellen tijdens het werk. Bovendien kun je nooit inschatten wanneer dat eten zal arriveren. Heel vervelend als je tussen verschillende meetings door snel wat lekkers en misschien wel gezonds wilt eten.

Hij belt zijn jeugdvriend Greg Orlowski, een softwareontwikkelaar, met de vraag of ze dat probleem niet kunnen oplossen door een digitaal platform te ontwikkelen waarop je makkelijk eten kunt bestellen bij kwaliteitsvolle restaurants. Koeriers op de fiets of brommer zouden de maaltijd wel op de juiste bestemming brengen. Uiteindelijk blijkt de technologie in 2007 nog niet klaar voor het idee. De eerste iPhone zou in datzelfde jaar pas de smartphonewereld op zijn kop zetten.

Zes jaar later zijn de omstandigheden ideaal. Tablets en smartphones zijn alomtegenwoordig. Shu en Orlowski steken opnieuw de koppen samen.

In februari 2013 is het zover. Shu vindt drie restaurants in het Londense Chelsea bereid om samen te werken. Hij is zelf de eerste Deliveroo-koerier. "Mijn vrienden, die vooral in banken werkten, deden niets liever dan eten voor de grap bestellen zodat ik het kon brengen", getuigt hij later in verschillende interviews.