Direct naar artikelinhoud

'Penthouse' koopt massa seks- en datingsites

Penthouse Media Group, de uitgever van het naaktblad Penthouse, koopt voor 500 miljoen dollar (343 miljoen euro) het internetbedrijf Various. Daardoor wordt het bedrijf de eigenaar van een rist seks-, dating- en dieetsites voor samen meer dan 200 miljoen gebruikers.

de tijd

BRUSSEL l Various is de eigenaar van onder meer de websites AdultFriendFinder.com en Passion.com. Various baat een twintigtal socialenetwerksites uit, waarbij de nadruk vooral op dating ligt.

Op sommige sites gaan alleenstaanden op zoek naar een levenspartner, op andere willen mensen eens een onenightstand proberen. Zulke websites kennen erg veel succes. Alleen al AdultFriendFinder.com telt 18 miljoen geregistreerde gebruikers, onder wie ook heel wat Belgen. Alle websites van Various zijn samen goed voor 260 miljoen klanten, die jaarlijks zowat 340 miljoen dollar in het laatje brengen. De meeste websites van Various richten zich op welomlijnde doelgroepen, zoals homo's, lesbiennes, senioren en joden.

Met de overname van Various probeert Penthouse zijn achterstand ten opzichte van Playboy en Hustler te verkleinen. Tot nog toe deed Penthouse immers niet bijster veel op het internet. Penthouse paste ook zijn printconcept aan van seks naar 'bloot met verhalen', zodat ook de lezers van Penthouse nu kunnen zeggen dat ze het blad kopen 'voor de interviews'.

Een ander recent initiatief van Penthouse is een deal voor de opname van Penthouse TV in het kabelnetwerk van New Frontier Media, dat 90 miljoen kijkers telt. New Frontier Media levert tv op aanvraag via kabel en iptv.

Met al deze nieuwe initiatieven probeert de nieuwe Penthouse-directie het bedrijf een nieuw elan te geven. Want enkele jaren geleden zag het er niet echt goed uit voor het blad.

De strategie om een ietwat vulgairder blad uit te brengen dan concurrent Playboy sloeg in 1965 in als een bom. Toen oprichter Bob Guccione er in 1984 in slaagde om de eerste zwarte Miss America, Vanessa Williams, te strikken voor een expliciete fotosessie leverde het nummer in kwestie maar liefst 14 miljoen dollar op, een record.

In de jaren negentig begon het succes te tanen. Dat had deels te maken met de opkomst van het internet, waardoor het mogelijk werd om met een simpele muisklik naakte vrouwen op je computerscherm te toveren. Penthouse vond in tegenstelling tot zijn concurrenten niet onmiddellijk een gepast antwoord op het nieuwe medium.

Bovendien kwamen er stilaan meer mannenbladen op de markt die kozen voor minder expliciete naaktfoto's, een concept dat aansloeg bij de lezers. Guccione reageerde door massaal te investeren, maar deed dat in de verkeerde projecten. De oplage, die ooit 5 miljoen exemplaren per maand telde, zakte weg tot amper vijfhonderdduizend.

Vanaf medio 2003 ging het snel bergaf. Penthouse kon de drukkosten niet langer betalen en begon gretig in de kosten te snoeien. Het mocht allemaal niet baten en in augustus 2003 zocht het blad bescherming onder chapter elf van de Amerikaanse faillissementswetgeving. De schuldenberg was opgelopen tot 100 miljoen dollar. Enkele maanden later stapte Guccione op als voorzitter en gedelegeerd bestuurder.

Eind 2003 maakte Penthouse een doorstart, waarbij het bedrijf eigendom werd van zijn schuldeisers. Nog eens enkele maanden later belandde de groep in handen van een reeks privé-investeerders onder leiding van de ondernemer Marc Bell. Die deelt vandaag nog altijd de lakens uit bij het magazine. Hij voerde een reeks hervormingen door en stippelde een internetstrategie uit. De overname van Various past daarin. Penthouse baat inmiddels ook zelf een rist websites uit.