Direct naar artikelinhoud

'Ik hoop dat Josse De Pauw gelijk heeft'

Ze infiltreerden het festival, klampten makers aan en zochten in de voorstellingen naar reflectie over hun/het leven. fABULEUS stuurde negen jonge 'barbaren' - naar Alessandro Baricco's bestseller- het Theaterfestival in. Ze deden wonderlijke ontdekkingen.

David Van Dijcke, 17

Door fABULEUS gekoppeld aan An Old Monkvan Josse De Pauw & LOD. "David staat op de drempel van het 'echte leven' en heeft een hoofd dat barst van de vragen. Ondanks zijn leeftijd heeft hij iets van een oude monnik."

Een voorstelling over ouder worden, gekoppeld aan een jonge mens. Vreemd.

"An Old Monk gaat niet alleen over ouder worden, maar ook over een bepaalde levenskunst, en wat Josse daarover zegt is ook voor mij herkenbaar. Wanneer je jong bent, dans je. Eens de middelbare leeftijd bereikt, slaat de middelmatigheid toe en vergeet je te dansen, daarna herontdek je het plezier van het dansen. Ik herken die 'boog' in mijn eigen leven, zij het dan in het klein. Je kunt bijvoorbeeld verliefd zijn, daarna heb je liefdesverdriet en vloeit elke zin van het leven weg, later herwin je de kracht om het leven weer aan te gaan. De grootste uitdaging vind ik het voortdurend opboksen tegen de gemakzucht. Sommige mensen sluiten een compromis met het leven om zo weinig mogelijk pijn te lijden."

Wat heb je in de loop van je onderzoek ontdekt over jezelf?

"Voor de eerste keer in mijn leven ben ik bang om dingen te verliezen. Het huis waarin ik zeventien jaar heb gewoond, bijvoorbeeld, en dat nu verkocht wordt. Mijn eerste reactie op die angst was om alles op te schrijven, alles wat ik meemaakte te proberen vangen. Maar daar heeft An Old Monk me in bijgestuurd. Josse leert je te aanvaarden dat je dingen verliest, en dat je erop moet vertrouwen dat je alles wel ergens in je meedraagt. Het is niet omdat ik het huis verlaat dat het huis mij verlaat."

Wat is dansen voor jou gaan betekenen?

"Vroeger danste ik zoals iedereen, een beetje bewegen met je hoofd en vooral bezig zijn met hoe cool je eruit ziet. Nu besef ik hoe leuk ik dansen eigenlijk vind, in de zin van alles losgooien, alles van je afgooien. Dansen als een bevrijdende manier van leven, ondanks mijn angst voor de middelmatigheid van de tweede fase."

Leidt die dan niet tot fase drie, waarin je opnieuw danst?

'Als Josse gelijk heeft wel. (denkt na) Ik hoop dat Josse gelijk heeft.'

Nicky Vanwinkel, 22

Door fABULEUS gekoppeld aan Book Burningvan Pieter de Buysser & Hans Op de Beeck. "Nicky legt een associatief kronkelpad af tussen verschillende wegen. Haar blogs lees je niet snel tussendoor. Je moet haar traag en rustig consumeren."

Je hebt je lang ingewerkt in Book Burning. Welke indruk maakte de voorstelling uiteindelijk op je?

"Ik kende de tekst al maar ik raakte uiteindelijk vooral betoverd door de scènes waarin Pieter het decor manipuleert en er door zijn breekbare handelingen een intimistische wereld ontstaat."

Wat heeft Book Burning voor je betekend?

"De voorstelling heeft de kijk op mijn eigen leven veranderd. Ik ben al een tijdje op zoek naar werk, en een aantal maanden geleden had ik het ontzettend moeilijk met het feit dat ik geen 'functie' heb binnen de maatschappij. Ik vind dat nog steeds vervelend, maar ik ben beginnen inzien dat je misschien niet alleen in termen van 'functie' over je leven mag denken. Ik moet niets zijn, ik mag iets zijn. Ik zoek niet langer naar een opvulling, wel naar een invulling van mijn dag."

Ik zag je tijdens het Theaterfestival aan een tafeltje gezellig zitten keuvelen met Pieter De Buysser.

"Ja, we hebben eerst gemaild, en dan afgesproken, en nu heeft hij me zelfs voorgesteld om de inleiding bij Book Burning te verzorgen. Dat is een fantastisch cadeau."

Waarom wilde je eigenlijk deelnemen aan 'De barbaren'?

"Ik wilde mijn horizon verbreden. Ik wil graag iedere dag bijleren, op welke manier dan ook. Ik ben afkomstig van Zoutleeuw en tot m'n achttiende ben ik niet verder geraakt dan die plek. Dit is voor mij een manier om stappen te zetten in groei en zelfstandigheid, om mezelf en de wereld te leren kennen."

Hestia Perkisas, 19

Door fABULEUS gekoppeld aan Duikvlucht van Studio Orka. "Hestia is zo ontwapenend eerlijk dat ze overal mee wegkomt."

Veel 'barbaren' uiten zich schrijvend, jij hebt een orkapak genaaid, waarmee je in Duikvlucht bent gaan zitten. Origineel.

"Ik vind het moeilijk om contact te leggen, ik probeer dat het liefst op een humoristische manier. Ik heb Studio Orka een mail gestuurd met de mededeling dat er op een gegeven moment een orka in het publiek zou zitten. De idee was om zo opvallend de aandacht op mezelf te vestigen dat ik de makers niet zou moeten aanspreken, maar dat zij mij zouden aanspreken, omdat ze me niet meer konden negeren."

Jij en Studio Orka, a perfect match.

"Dat is zeker zo, maar je 'zet' je ook automatisch naar de voorstelling waaraan je gekoppeld wordt. Vorig jaar had ik Krenz van De Koe, veel serieuzer. Al heb ik toen ook wel een taart gebakken in de vorm van een koe. Taarten bakken is misschien wel het enige wat ik goed kan." (lacht)

Je lijkt me vooral een doener.

"Misschien is mijn daadkracht een beetje een beschermingsmechanisme. Het duurt lang voor ik gezegd krijg wat ik wil of denk. Ik laat me niet graag kennen. Ik vertel veel, maar ik vertel nooit 'mezelf'. Het feit dat anderen iets van me zouden weten maakt me bang."

Heeft Duikvlucht je iets over die angst bijgebracht?

"Duikvlucht gaat over het feit dat iedereen wel zo zijn problemen heeft, maar dat je andere mensen nodig hebt om die op te lossen. Ik ben in alles zelfstandig, ik doe de dingen ook het liefst alleen. Ik denk dat ik moet leren dat het niet erg is als mensen me helpen. Het feit dat de mensen van Orka zo spontaan voor mij openstonden heeft me doen nadenken. Ik probeer nu zelf ook meer open te staan voor anderen. Ook al ben ik er nog niet."