Direct naar artikelinhoud

'Accentloos Nederlands is enige optie op de openbare omroep'

Een klucht zonder Britse humor, een parodie op een prestigieuze fictieserie: Albert II wordt collectief afgekraakt. De makers reageren. 'Onze personages zijn geen striphelden.'

"Een klucht zonder Britse humor." Minister van Staat Mark Eyskens steekt zijn verontwaardiging over Albert II niet onder stoelen of banken op Twitter. Ook recensenten sabelden de serie pijnlijk neer. Volgens Knack Focus had de eerste aflevering, die in het teken stond van de dood van koning Boudewijn, door het ontbreken van een deugdelijk scènario zelfs meer weg van "een parodie op een prestigieuze fictieserie".

Bij Skyline Entertainment, het productiehuis dat de serie samen met Borgerhoff & Lamberigts TV heeft gemaakt, komt de kritiek niet meteen uit de lucht gevallen. "Als je dit soort fictie maakt, zul je altijd voor- en tegenstanders hebben", weet producente Corine Appelmans. "We hadden kritiek verwacht, maar we zijn nu deze weg ingeslagen en vinden dat we onderweg de juiste keuzes hebben gemaakt."

Frans als voertaal

Omdat de koninklijke familie nu eenmaal niet bekendstaat om haar vlekkeloze kennis van het Nederlands, is de welbespraaktheid van de personages in de fictiereeks ironisch genoeg een van de belangrijkste punten van kritiek. De denkpiste om de personages met een Franse, of in het geval van Fabiola met een Spaanse, tongval te laten spreken, werd echter snel aan de kant geschoven. "We konden er toch moeilijk Tegen de sterren op van te maken?", lacht Appelmans. "En als we van het Frans de voertaal zouden maken tijdens een serie op de Vlaamse openbare omroep, zou het hek al helemaal van de dam zijn. De personages Nederlands laten spreken zonder accent was de enige logische keuze die we konden maken."

Bij de VRT hadden ze daar enige controverse rond verwacht. "Maar alle punten van kritiek, waaronder het taalgebruik, zijn eerst op tafel gelegd", zegt woordvoerder Björn Verdoodt. "We hebben daar bewuste en juiste keuzes gemaakt. We willen vooral een goed verhaal brengen. Dat het Nederlands van de koninklijke familie niet vlekkeloos is, mag dan wel de realiteit zijn, de realiteit is niet altijd aangenaam om naar te kijken."

De serie wil voor het eerst het menselijk gelaat achter het koningshuis tonen. Dat de serie, net zoals in Nederland met de gelijkaardige fictiereeks Beatrix, meer begrip zou opleveren voor de koninklijke familie, lijkt echter twijfelachtig. Het 'menselijke' van de koninklijke familie werd in de eerste aflevering immers bedolven onder de clichés, met een kleinzerige prins Filip en het ordinaire playboy-imago van prins Laurent als pijnlijk hoogtepunt.

"Toch zijn onze personages niet de striphelden waar de recensenten ze voor aanzien", vindt Appelmans. "We volgen ze over een verloop van twintig jaar en er zal gedurende de reeks een duidelijke evolutie in de karakters merkbaar zijn. Maar zoiets kunnen recensenten in de eerste aflevering natuurlijk niet zien."

Zonde

Een aantal twitteraars was ook historische onjuistheden opgevallen. Red Bull bestond weliswaar al sinds 1987, het feestje waar prins Laurent een meisje opscharrelde moet al zeer trendsettend zijn geweest als de energiedrank er al in 1993 werd geserveerd. Ook het gsm-gebruik en de speech van toenmalig premier Dehaene, die getoond werd op een breedbeeldscherm, deed de wenkbrauwen bij kijkers fronsen.

"Die details worden hier echter gedriedubbelcheckt", countert Appelmans. "Red Bull bestond al en die tv-toestellen waren ook al op de markt. Als mensen zich daar op Twitter echt mee willen bezighouden, vind ik dat prima voor de kijkcijfers, maar zonde voor de ploeg die hier zo hard aan heeft gewerkt."

Bij de VRT laten ze de kritiek niet aan hun hart komen. Wie weet levert alle heisa zelfs nog meer kijkers op. "Het mag echter nooit de bedoeling zijn om bewust controverse uit te lokken. We willen vooral een goed verhaal vertellen en daar een breed publiek mee te bereiken. Als ik naar de kijkcijfers kijk, denk ik dat dat ook gelukt is."