Direct naar artikelinhoud

Verplicht op cursus blijkt nuttig voor zware verkeersovertreders

In 2012 hebben politierechters 1.716 bestuurders verplicht op cursus gestuurd. In Vlaanderen lag het aantal inschrijvingen nooit hoger. Met succes, want driekwart van de deelnemers beëindigt de cursus positief. Dat blijkt uit de cijfers van het BIVV.

Een tiener die overgaat tot opzettelijke slagen en verwondingen, een jongeman zonder rijbewijs die crasht met de auto van zijn ouders, een vrachtwagenchauffeur die de veroordelingen voor dronkenschap aaneenrijgt... Rechtbanken en parketmagistraten verwijzen daders van zware overtredingen steeds vaker door naar de cursussen 'Driver Improvement' van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Die cursussen zijn een alternatief voor de traditionele boete, gevangenisstraf of intrekking van het rijbewijs. Ze worden meestal gekoppeld aan een voorwaardelijke straf.

Overtreders belanden steeds vaker in het klaslokaal. In totaal stuurde het gerecht 1.716 bestuurders op cursus. De grootste stijging wordt opgetekend in Vlaanderen, waar vorig jaar 777 overtreders werden doorverwezen. In 2011 ging het om 556 overtreders, tegenover 288 in 2000. In Wallonië, waar rechters sneller naar alternatieve verkeersstraffen grijpen, werden 939 wegpiraten doorverwezen naar een cursus. Vorig jaar waren dat er 824.

Alcohol

Opmerkelijk zijn de grote verschillen tussen de gerechtelijke arrondissementen. Zo is het aantal doorverwijzingen spectaculair gestegen in het gerechtelijke arrondissement Veurne. Halverwege 2011 besliste de politierechter daar om zoveel mogelijk daders na hun eerste feit door te verwijzen naar een leerstraf. "Heel wat politierechters hebben een duidelijke individuele voorkeur voor straffen. Sommigen kiezen eerder voor traditionele straffen, anderen niet", aldus Sofie Van Damme van het BIVV.

In 2012 gaf het BIVV 193 cursussen. 110 daarvan waren algemene cursussen van 20 lesuren, die voornamelijk aan jongeren worden opgelegd. 73 modules waren bestemd voor bestuurders onder invloed van alcohol, eveneens 20 lesuren. Vooral die laatste wint aan populariteit op de politierechtbank. In één jaar tijd steeg het aantal van 45 naar 73, met negen deelnemers per cursus. Daarnaast werden ook nog vijf trainingen gegeven voor daders van verkeersagressie (dertig lesuren) en vijf voor jongeren met een opgefokte brommer (acht lesuren). "Tijdens de cursussen plaatsen de deelnemers hun daden in een ruimer perspectief. Het is een bewustwordingsproces waarbij in groep wordt gepraat over de impact van hun daden", zegt Van Damme.

Weinig vrouwen

Driekwart van alle deelnemers beëindigt de cursus positief. Zij hebben alle lesuren gevolgd en krijgen achteraf een positieve evaluatie van hun begeleider. De gemiddelde leeftijd is 'maar' 28 jaar. "Veel parketmagistraten en rechters geven alternatieve leerstraffen alleen aan jongere bestuurders, wellicht vanuit de gedachte dat zij daar nog meer voor open staan", aldus Van Damme. Amper 14 procent van alle cursisten is een vrouw.