Direct naar artikelinhoud

Voetgangers en fietsers staan in de kou

Het aandeel van voetgangers en fietsers in de statistieken van dodelijke verkeersongevallen neemt onrustwekkend toe. 'Vlaanderen moet dringend een inhaalbeweging maken', zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Volgens de meest recente statistieken van de FOD Economie lag het aantal verkeersongevallen in België nog nooit zo laag als vorig jaar. In vergelijking met 2012 daalt dat aantal met ongeveer 7 procent.

Vlaanderen heeft echter weinig redenen tot euforie. Hoewel het aantal slachtoffers daalde in Wallonië en Brussel, bleef Vlaanderen steken op het niveau van 2012. In 2013 vielen er 384 verkeersdoden, exact evenveel als het jaar ervoor. "Een zorgwekkende trend", zegt verkeersexpert Werner De Dobbeleer.

Nog wranger is de toenemende onveiligheid voor de meest kwetsbare groep in het verkeer: voetgangers en fietsers. Sinds 2005 is het aantal slachtoffers nauwelijks gedaald. "Vlaanderen blijft ter plaatse trappelen", zegt De Dobbeleer. "Gordel-, alcohol- en snelheidscampagnes hebben ervoor gezorgd dat het aantal slachtoffers in de auto sterk is gedaald. Daarentegen zien we het aandeel van de zwakke weggebruikers alsmaar groeien in de statistieken. Dat is een serieus probleem." Op exacte cijfers daarover is het wel nog wachten.

De Vlaamse regering wil het aantal verkeersdoden tegen 2020 terugdringen tot 200. Volgens de Stichting Verkeerskunde is die doelstelling niet haalbaar, tenzij Vlaanderen nu voluit de kaart van de zwakke weggebruiker trekt. Door auto's botsveiliger te maken, met een automatisch remsysteem, zodat een aanrijding niet meteen dodelijk is. Of door een verlaging van de snelheidslimiet. Dat kan met verkeersborden, maar ook snelheidsremmers in de weginfrastructuur kunnen helpen.

"In de Vlaamse steden merk ik dat het voetgangersbeleid zeer traag vorm krijgt", zegt De Dobbeleer. "In vergelijking met de Franse steden moeten we een grote inhaalbeweging maken. Daar worden grote delen van de binnenstad veilig gemaakt voor voetgangers, ook al zijn ze niet helemaal autovrij. In Vlaanderen kunnen we niet achterblijven, zeker met de groeiende groep van senioren."

Sceptisch

Net nu raakt bekend dat Antwerpen aan zowat 25 kruispunten de verkeerslichten gaat wegnemen. De Vlaamse primeur valt in de smaak bij automobilisten, maar niet bij verkeersdeskundigen. "Voetgangers en fietsers worden de zwakste partijen in dit verhaal", zegt verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt).

Ook zijn collega Johan Demol (UGent) is sceptisch. "Gaan auto's tijdig stoppen voor voetgangers en fietsers? De zwakke weggebruiker wint hier niets mee en de stad wordt zo heel erg autovriendelijk."

>>8-9