Direct naar artikelinhoud

De cd is dood. Leve de cd!

In een dalende boekenmarkt slaagt Standaard Boekhandel er toch in om een kleine groei op te tekenen. En dat dankzij een product waar het ook niet zo goed mee gaat: de cd.

De moeilijkheden bij boekhandel Polare en het faillissement van webwinkel ECI liegen er niet om. Het gaat niet goed met het boek, de verkoop is vorig jaar met 2,6 procent gedaald. En toch weet Standaard Boekhandel het hoofd meer dan boven water te houden. Ze denken zelfs aan expansie naar het buitenland.

De Vlaamse marktleider wist in 2013 een groei van 3 procent te boeken. Die is het gevolg van een uitbreiding van het gamma. De boekhandel experimenteerde met de verkoop van papierwaren in zijn bijna 150 winkels. Ook muziek werd aan het assortiment toegevoegd. De cd die elders ten dode is opgeschreven, blijkt hier een winstmaker.

"We zijn eind 2013 begonnen met de verkoop van cd's", vertelt CEO Geert Schotte in De Tijd. "We rekenden op een groei in 2014, maar ons budget voor dit jaar is al volledig achterhaald. Het zal twee of drie keer zoveel zijn. De cd-verkoop heeft het moeilijk, maar het blijft een markt van ongeveer 100 miljoen euro. En Free Record Shop is over de kop gegaan, waardoor mensen alternatieven zoeken." Schotte wil zo de omzet van de bestaande boekenwinkels verhogen met een aanbod van top-cd's. Aangevuld met een ruimere catalogus op het internet.

Standaard Boekhandel springt dus in het gat dat Free Record Shop achterlaat. Opvallend, want geen zes jaar geleden deed de platenzaak zelf het omgekeerde. "Cd-winkels zijn geëvolueerd naar volwaardige entertainmentstores", zei directielid Serge Couvreur toen. "De toevoeging van onder meer boeken geeft de voormalige platenwinkels de mogelijkheid om hun klanten vaker te verrassen met nieuwe releases. Deze verkoop komt dan uiteindelijk weer de cd-verkoop ten goede."

Trend

Olivier Maeterlinck van de beroepsvereniging van de Belgische games-, muziek- en video-industrie is niet verbaasd. "Standaard Boekhandel verkoopt culturele producten. Een uitbreiding naar cd's is dan niet abnormaal. Ze sluiten aan bij het assortiment dat ze sowieso aanbieden."

En zo liggen er platen van Christoff tot Agnes Obel aan de kassa van de boekhandel. Net als in tal van andere ketens. Ook Colruyt, Carrefour of Mediamarkt diversifieerden de afgelopen jaren hun aanbod. In Fnac kun je tegenwoordig stofzuigers naast de dvd's vinden.

Maeterlinck kan de trend vanuit industrieperspectief alleen maar toejuichen. "De goegemeente staat elk jaar te roepen om de cd dood te verklaren. Maar in 2012 werden nog steeds zo'n 8 miljoen cd's verkocht. Ook de cijfers van 2013 die we vandaag zullen presenteren, tonen aan dat de cd de belangrijkste drager van muziek blijft."

Boekenmarkt krimpt

Al is de kans reëel dat de cijfers dit jaar zullen zakken met het verdwijnen van de tachtig Free Record Shops. "Winkels als Standaard Boekhandel kunnen dat verlies opvangen. Ze bieden maar een kleine selectie muziek aan, maar elke andere cd is er wel te bestellen. Mensen grijpen amper naar hun computer als ze muziek willen kopen. Maar ze zullen er misschien wel naar vragen aan de kassa."

De boekhandel als redding van de cd. En cd's als uitweg voor de krimpende boekenmarkt. Misschien vatte de Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open Vld) het nog het best samen in een tweet. "Cd-verkoop moet Standaard Boekhandel doen groeien. Dat klinkt als: kaarsenverkoop moet Electrabel doen groeien."