Direct naar artikelinhoud

Google en Europa op ramkoers

Google riskeert een miljardenboete als het weigert iets te doen aan haar dominante marktpositie in Europa. De Europese Commissie heeft laten weten dat de Amerikaanse internetreus dringend met 'oplossingen' moet komen.

Het dispuut tussen Google en de Europese Commissie sleept al vier jaar aan. Zo'n 90% van alle zoekverrichtingen via het internet verloopt via Google, en die dominantie werkt volgens de Commissie marktverstorend. Want zo kan de technologiegigant zoekresultaten via hun beroemde algoritme manipuleren in hun voordeel. Zo zou de zoekmachine bijvoorbeeld een disproportioneel voordeel toekennen aan YouTube-fragmenten, de populaire videosite in handen van Google. Concurrenten van de multinational, onder wie Microsoft en Oracle, hadden daarom klacht ingediend bij de Europese Commissie, die verregaande bevoegdheden heeft in het bestrijden van kartels en oneerlijke concurrentie binnen de eengemaakte Europese markt.

In februari leek een schikking tussen Google en de Commissie in de maak, maar nu heeft de bevoegde Spaanse eurocommissaris Joaquin Almunia aangegeven dat Google onvoldoende antwoord heeft kunnen bieden aan de Europese verzuchtingen. De concurrenten hadden immers in een antwoord brandhout gemaakt van een mogelijke deal tussen Europa en de internetgigant. "We moeten dit analyseren en bekijken of Google voor een aantal van die volgens ons terechte bezorgdheden een oplossing kan vinden. Dat zijn we nu aan het doen", zei hij aan de zender Bloomberg TV.

Nieuw dispuut

In een reactie betreurt Eric Schmidt, de topman van Google, de nieuwe wending. Google zal volgens hem verder blijven werken met de Commissie, maar vreest dat te veel aanpassingen de zoekkwaliteit van het systeem in gevaar brengen. Zelfs bij een oplossing dreigt een nieuw dispuut beide partijen op ramkoers te houden. Almunia, die de Commissie binnenkort verlaat, liet verstaan dat hij mogelijk een onderzoek opent naar de dominante positie van Android, het mobiele besturingssysteem van Google.