Direct naar artikelinhoud

De zweep erop

Indiana Jones:

The Complete Adventures

Regie Steven Spielberg

Give me the whip!" roept Harrison Ford naar Albert Molina, terwijl hij voor een afgrond staat die te breed is om met een sprong te bezweren. "Throw me the idol, I'll throw you the whip!", roept Molina terug. Achteraf beschouwd maken de zweep en het afgodsbeeldje in de openingssequentie van Raiders of the Lost Ark meteen duidelijk wat Steven Spielberg en George Lucas voor ogen hadden, toen ze een idee van Lucas en Philip Kaufman naar het grote scherm vertaalden. Een avontuurlijke archeoloog, de Ark van het Verbond, nazi's: anno 1981 waren het geen elementen die in het standaardrepertoire van de actiefilm voorkwamen. Indiana Jones moest een iconoclast worden, letterlijk een beeldenstormer. Maar ook figuurlijk een figuur die met veel ironie, geld en kinetisch geweld de iconische helden zou doen herleven van de Saturday serials uit de jaren 30 en 40. Deze goedkope feuilletons die voor de hoofdfilm werden vertoond, werkten steevast naar een climax en de vraag: hoe zal de held zich nu weer uit de penarie redden?

Raiders werd opgevat als een roetsjbaanrit vol cliffhangers, en de man achter de camera legde er met duivels plezier de zweep op. Indiana zou oorspronkelijk Smith heten, maar de naam werd op de eerste dag van de productie veranderd. Jones was kennelijk nog beter geschikt voor een everyman, een gewone, zelfs wat duffe sterveling die een tweede leven vol gevaar en romance leidde en onderweg nooit zijn deukhoed verloor. Ook Harrison Ford was een keuze op de valreep, maar uiteindelijk wel de juiste.

Samen met het donkere Indiana Jones and the Temple of Doom uit 1984 en Indiana Jones and the Last Crusade uit 1989, waarin de held zijn vader achternarent, stippelde Raiders via een trip naar het verleden een nieuwe toekomst uit voor de Hollywoodactiefilm. In 2008 maakte Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull de heilige drievuldigheid van de gelijknamige blockbusterfranchise rond met een vierde episode, maar de glans was er wel af.

Lucasfilm en Paramount deden hun best de blu-rayuitgave van de nodige hype te voorzien. Raiders werd onder leiding van Spielberg en geluidsdesigner Ben Burtt digitaal gerestaureerd en oogt inderdaad spectaculair. Een vijfde schijf met bonusmateriaal , waaronder de nieuwe tweedelige docu On Set with Raiders of the Lost Ark - From Jungle to Desert and From Adventure to Legend, maakt het plaatje compleet.