Direct naar artikelinhoud

Jan Vanriet gooit het roer om

Schilder Jan Vanriet heeft zich de voorbije jaren vastgebeten in de gewelddadige geschiedenis van de 20ste eeuw in West-Europa. Hij bracht, meestal in uitvoerige reeksen, een beeld van de verwoestingen die ideologieën in de voormalige Sovjet-Unie en nazi-Duitsland kunnen aanrichten en hoe zij de verhoudingen tussen mensen onderling (en tussen kunstenaars en machthebbers) kunnen ontwrichten. Tussendoor zette hij ook een grotendeels andersoortige serie op over zijn jeugd op het Antwerpse Kiel.

In Partie de campagne, een reeks van 72 aquarellen die hij nu in galerie De Zwarte Panter in Antwerpen tentoonstelt, gooit hij het roer om. Het is een ode aan het onbekommerde leven in vervlogen tijden.

Jan Vanriet heeft zich laten inspireren door een korte film, die de beroemde Franse cineast Jean Renoir in 1936 draaide naar een verhaal van Guy de Maupassant. De film Une partie de campagne toont het zondagse uitstapje van een Parijse middenstander met zijn familie naar een uitspanning buiten de stad: rivier, roeibootjes en een déjeuner sur l'herbe, plus de lokale dandy's die voor onverwachte amoureuze tribulaties zorgen. Volgens Vanriet is het opvallend hoe de cineast refereert aan het zonovergoten oeuvre van zijn beroemde vader, de schilder Auguste Renoir.

In een reeks zinnenprikkelende aquarellen belijdt Jan Vanriet zijn liefde voor Frankrijk. Bij de expo verschijnt ook een boek, waarin behalve de aquarellen, een gedicht van Jan Vanriet en een tekst van cineast en columnist Marc Didden zijn opgenomen.

Jan Vanriet - Partie de Campagne, 8 september-28 oktober, De Zwarte Panter, Hoogstraat 70-74, Antwerpen www.dezwartepanter.com