Direct naar artikelinhoud

Publiek jaagt dj's over hun toeren

Het publiek is rotverwend, zegt dj 4T4, en dus stopt hij ermee. Begrijpelijk, zeggen collega-dj's. 'We zitten steeds meer met een Tomorrowlandgeneratie die iedere minuut verrast wil worden. En dat is lastig.'

Het klonk hard, ja zelfs bitter. "Het publiek gedraagt zich rotverwend. Ik kan er niet meer mee leven." Kristof Michiels, beter bekend als dj 4T4, draait de knoppen dicht. Na achtentwintig jaar en honderden, duizenden sets.

"Ik begrijp Kristof volledig", zegt Jimmy Dewit (Bobby Ewing). "Zelf denk ik nog niet meteen aan stoppen, maar ik herken zijn jammerklacht. Ongetwijfeld heeft het met onze leeftijd te maken, we zijn allebei de veertig voorbij, maar de laatste jaren is er een enorme jachtigheid in de hele dj-cultuur geslopen. Dat maakt het steeds lastiger."

Waarop David Fouquaert (Mo & Benoelie, The Glimmers): "Het is harder werken dan vroeger. Niet per se moeilijker, maar wel compleet anders. De nieuwe generatie luistert op een totaal andere manier naar muziek. Het is bijna een wegwerpcultuur geworden. Daardoor is het nog meer dan vroeger een jungle en moet je als dj nog creatiever zijn om je te onderscheiden. Techniek wordt steeds belangrijker om je publiek te verrassen. En dat vind ik enorm boeiend."

Net als bij rockbands

De hang naar haast, zegt Dewit, zie je aan weerszijden van de dj-booth. Zowel bij de draaier als bij de danser. Over de dj zegt hij: "Sets worden steeds meer tot blokken van één of anderhalf uur beperkt. Wat krijg je dan? Dj's die arriveren, hun usb inpluggen en één uur voluit gaan. En zo vijf dj's na elkaar. Rustig de sfeer opbouwen zit er niet meer in."

Een wending die rechtstreeks uit de festivalcultuur komt overwaaien, zegt Bart Van Neste (dj Red D). "Daar is het altijd de gewoonte om een dj-set tot een uur te beperken, net als bij rockbands. Veel dj's krijgen hierdoor niet meer de tijd om hun verhaal te vertellen. Al vind ik ook dat veel dj's wat te gemakkelijk in die festivalcultuur zijn meegegaan."

Dewit voegt eraan toe dat tot voor kort het onderscheid tussen Regi en Soulwax tenminste duidelijk was. En dat veel dj's het tegenwoordig "best oké" vinden om platte dance te draaien. Dan vervagen grenzen. Dan verglijden verwachtingen. Dewit: "Ik kan maar niet begrijpen dat een plaat als 'Tsunami' ernstig genomen wordt."

Van de dj naar het publiek, nu, langs de booth zachtjes richting dansvloer. Daarover zegt Dewit: "We zitten steeds duidelijker met een soort Tomorrowlandgeneratie die voortdurend de handen in the air wil gooien en om de minuut geëntertaind wil worden."

Met een laserstraal, een ontploffing, een dj die zonder handen draait. Want ja, zegt hij, jongeren zijn het gewoon om constant te zappen. En ja, de technologie heeft ervoor gezorgd dat de drempel flink verlaagd is. "Het publiek van tegenwoordig is opgegroeid met iPods en playlists, dus krijgen sommigen verkeerdelijk de indruk dat ze zelf de beste dj ter wereld zijn. Uiteindelijk is het toch nog steeds de bedoeling dat de dj ter plaatse zijn plaatjes selecteert."

En dan krijg je vervelend, vaak beschamend gedoe. Dewit: "Vroeger riep er weleens iemand dat hij zijn favoriete cd uit de auto ging halen. Nu krijg ik soms de vraag of ze hun iPhone aan mijn laptop kunnen aansluiten."

Hij heeft er niets op tegen dat mensen een nummer komen aanvragen, soms krijgt hij er zelfs inspiratie door, maar de grens wordt steeds dunner. "Onlangs heb ik nog een gast van het podium moeten jagen die aan mijn laptop zat te prutsen. Hij wou graag zelf een liedje kiezen. Tja, dan word ik kwaad natuurlijk."

Tentfuiven

Bart Van Neste nuanceert. "Het hangt af van de locatie en het genre. Als je veel op dezelfde plaats draait, heb je meer in de hand wat je de mensen kan laten horen. Maar in het Vlaamse, iets commerciëlere circuit krijg je inderdaad een publiek voor je dat naar festivals gaat en alles volgt wat hip is. Dan krijg je meer tegenstand."

Al blijft de mens een buigzaam wezen en mag het dus niet verwonderen dat Dewit een rij aanpassingen omarmd heeft. Wegblijven uit grote tentfuiven of al te populaire events bijvoorbeeld, of deze: "Het beste dat je momenteel kunt doen is in het begin van je set onmiddellijk twee gigantische fouten maken. Dan horen ze dat je tenminste nog echt draait, en niet gewoon een playlist laat afspelen. Het klinkt misschien belachelijk, maar het helpt wel."