Direct naar artikelinhoud

Ancienne Belgique gaat internationaal met YouTube-deal

De Ancienne Belgique heeft een overeenkomst gesloten met YouTube voor het wereldwijd uitzenden van optredens. Goose is dit weekend de eerste band die je op de videowebsite kunt bekijken.

Tomorrowland was een van de eerste festivals die een deal sloten met YouTube, en nu is de Ancienne Belgique een van de eerste concertzalen die optredens via de videowebsite gaat uitzenden. Fans die geen ticket konden kopen voor een van de drie uitverkochte optredens van de Kortrijkse band, kunnen morgenavond terecht op het videokanaal van de AB op YouTube.

Voor de Brusselse concertzaal is de overeenkomst met de videowebsite een nieuwe stap nadat het de voorbije jaren al inzette op ABtv, het eigen videokanaal op zijn website. Zo werden al concerten van Jónsi, Faithless en Moby uitgezonden via ABtv. "Maar intussen zijn we afgestapt van het idee om ABtv als apart merk verder uit te bouwen. Het is en blijft vooral een instrument om de (artiesten van de) AB nog verder nationaal en internationaal uit te dragen", legt directeur marketing David Zegers uit.

Dat YouTube een krachtiger kanaal is voor het streamen van optredens, bleek vorig jaar toen Netsky zijn optreden in de AB uitzond via zijn eigen YouTube-kanaal. Dat optreden haalde 25.000 unieke kijkers, terwijl ABtv bij pakweg Moby of Arsenal met 5.000 kijkers tevreden moest zijn. Dat verschil was een voldoende reden om met YouTube rond de tafel te gaan zitten, met een nieuw partnership als resultaat. "Goose is nu een belangrijke eerste test", geeft Zegers aan. "Daarna zullen we zien. Een volgend concert ligt nog niet vast, maar het doel is om jaarlijks zeker een stuk of zes optredens via YouTube uit te zenden."

Unieke content

De Ancienne Belgique zendt nu online een twintigtal optredens per jaar uit, maar het doel is om dat te verhogen tot dertig. Door met YouTube samen te werken, maar ook via uitzendingen op de site van bijvoorbeeld de muziekstreamingdienst Deezer. "De keuze voor een bepaald platform zullen we concert per concert afwegen, maar we kunnen uiteraard nooit in de plaats van de artiest beslissen. Emeli Sandé bijvoorbeeld wil dat haar optreden alleen in België te zien is en geblokkeerd wordt voor de rest van de wereld. Het uitgangspunt blijft sowieso ook dat we een optreden alleen online uitzenden als het uitverkocht is zodat mensen die geen tickets konden bemachtigen, toch nog kunnen volgen."

De overeenkomst tussen de AB en YouTube is een zoveelste voorbeeld van de videowebsite die op zoek gaat naar unieke content. Naast muziek zet de site bijvoorbeeld ook in op sport en tv-programma's. Op die manier wil de site meer kijkers lokken en ze vooral ook langer op de site houden, wat moet resulteren in hogere reclame-inkomsten.

Maar terwijl sommige partners, zoals bijvoorbeeld Tomorrowland, geld krijgen van YouTube, hangt er voor de AB geen vergoeding aan vast. "Als we via YouTube uitzenden, vallen wel de kosten voor de bandbreedte weg", legt Zegers uit. "Daarom is dit goedkoper dan via onze site uitzenden en kunnen we uiteindelijk meer doen. Daarnaast zal YouTube ook promotie maken voor de optredens, wat onze zichtbaarheid verhoogt. Maar online uitzenden blijft ons sowieso geld kosten. We verdienen er niets op. Daarom valt dit feitelijk ook onder ons marketingbudget."

Contraproductief

YouTube mag dan al plannen hebben om sommige kanalen betalend te maken, voor Zegers is het geen optie om geld te vragen voor online optredens. "Die inkomsten moet je dan verdelen over verschillende partijen, dat is veel administratief werk. Maar ik denk vooral ook dat weinig mensen bereid zijn daarvoor te betalen." Minder kijkers dus, en dat staat dan weer dwars op de belangrijkste doelstelling van de overeenkomst met YouTube: het bereik nationaal en internationaal vergroten.

"Een van onze opdrachten is om laagdrempelig te zijn. Via de online uitzendingen bereiken we internationaal dubbel zoveel mensen als dat er fysiek naar de AB komen. Bovendien zien we dat vooral jongeren daarin geïnteresseerd zijn. Als ze ons via het web leren kennen, hopen we dat ze ooit de stap zetten om ook echt naar de AB te komen."

www.youtube.com/anciennebelgique