Expo toont evenveel mannelijk als vrouwelijk naakt, maar waar zijn de vrouwelijke kunstenaars?
Voor een tentoonstelling van Renaissanceschilderijen zocht deĀ Royal Academy in Londen een evenwicht: evenveel naakte mannen als vrouwen. Maar dat is "valsspelen", zegt kunsthistorica Katlijne Van der Stighelen. De makers zijn namelijk allemaal mannen; in die periode waren er nauwelijks vrouwelijke schilders.Ā
āThe Renaissance nudeā in de Royal Academy in Londen toont ruim 80 schilderijen van belangrijke kunstenaars uit de 15eĀ en 16eĀ eeuw: Titiaan, Raphael, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Lucas Cranach of Albrecht DĆ¼rer. Voor de allereerste keer hebben de samenstellers ervoor gezorgd dat er ongeveer evenveel mannelijke als vrouwelijke naakten te zien zijn. Dat staat in schril contrast met de kunstenaars, die allemaal van het mannelijke geslacht zijn.
Vrouwen schilderden hoogstens portretten of stillevens
Katlijne Van der Stighelen, kunsthistorica van de KU Leuven, ziet een duidelijke verklaring. āVoor vrouwen was het toen nagenoeg onmogelijk om te leren tekenen naar levend model - de eerste stap naar schilderen. Het was ook duur om een model in te huren of een atelier te hebben.ā
Naakt werd ook ongepast geacht voor vrouwen, die zich dan maar specialiseerden in portretten of stillevens. āDat heeft vrouwelijke kunstenaars lang geĆÆsoleerd, want het āhistoriestukā met naakte figuren werd lang als het summum van de kunst beschouwd,ā verklaart Van der Stighelen in āDe wereld vandaagā op Radio 1.
Pas in de 19eĀ en de 20eĀ eeuw waren vrouwelijke kunstenaars vrij genoeg om ongedwongen naakt af te beelden. Katlijne Van der Stighelen verwijst naar hedendaagse kunstenaressen als Anne-Mie Van Kerckhoven of Cindy Sherman.Ā
Recent was in Antwerpen werk van de vergeten barokschilderes Michaeline Wautier te zien, herontdekt door Katlijne Van der Stighelen. Zij schilderde wƩl enkele grote stukken, mƩt mannelijk en vrouwelijk naakt.
Terug naar de Renaissance. Toen blikte iedereen vol bewondering naar de klassieke oudheid en de Griekse en Romeinse naakten. Maar kunsthistorica Van der Stighelen wijst ook op een āfixatie op naakt en een obsessie voor het lichaamā van kunstenaars Ć©n van kunstliefhebbers. Er was echt sprake van een āmale gazeā, een mannelijke blik. Mannelijke kunstenaars hielden niet enkel van vrouwelijk naakt, er was in die tijd ook een āsterk homo-erotisch gehalteā.
Het fifty-fifty-evenwicht in de Royal Academy is dus eigenlijk āvalsspelenā, vindt Katlijne Van der Stighelen: āeen artificiĆ«le truc om het evenwicht te herstellen.āĀ
Het collectief Guerilla Girls klaagt het gebrek aan balans al langer aan. En vroeg ooit: āDo you have to be naked to get into the Metropolitan Museum?ā (āMoet je naakt zijn om in het Metropolitan Museum in New York te komen/te hangen/tentoon te stellen?") Het antwoord was ja: maar 5% van de kunstenaars zijn daar vrouwen en 85% van het afgebeelde naakt is vrouwelijk.
Luister hier naar het gesprek met Katlijne Van der Stighelen in "De wereld vandaag" op Radio 1: