Direct naar artikelinhoud

Ketnet wil moeilijke thema's bij jongeren bespreekbaar maken met de serie 'D5R'

Ketnet zendt dit najaar de nieuwe serie D5R (De Vijver) uit die draait rond vijf tieners. Met de reeks wil de zenders de 'hobbels' waar kinderen over tobben mee bespreekbaar maken.

Hun ouders zijn stom, hun lief bezorgt hen naast vlinders in de buik ook flink wat kopzorgen en dan zijn er ook nog eens de vrienden die veel tijd en energie vragen. Het leven van de gemiddelde tiener gaat niet altijd over rozen. 'Hobbels in het leven', zijn het volgens Ketnet, en daar wilden ze wat over brengen. D5R is het resultaat, een reeks die het wel en wee van vijf 15-jarigen volgt die het leven af en toe moeilijk vinden. Gescheiden ouders, jaloezie, misbruik van vertrouwen, seksuele geaardheid, pesten, alcoholmisbruik, et cetera: het komt allemaal aan bod.

"We willen in de eerste plaats entertainende en ontspannende televisie maken", zegt Fran De Vriese, adjunct-netmanager van Ketnet. "Maar we tonen ook hun problemen, zonder dat het er vingerdik op ligt. We willen niet belerend zijn of het vingertje omhoog houden."

Hoewel de reeks rond vijftienjarigen draait, hoopt Ketnet vooral de 9- tot 12-jarigen te bereiken. Zij zullen binnen enkele jaren met die problemen te maken krijgen en kunnen zich zo misschien wat beter voorbereiden.

Om de reeks te maken werkte Ketnet onder meer samen met het Kinderrechtencommissariaat en Awel, de vroegere Kinder- en Jongeren- telefoon. D5R zal de wereld niet veranderen, maar ze kan jongeren helpen, meent Sibille Declercq van Awel. "Dit is een eenvoudig middel om die onderwerpen bespreekbaar te maken en hun weerbaarheid te vergroten."

De twintig afleveringen van D5R zijn gemaakt in een stijl die doet denken aan scripted reality, al heet het hier 'realistische fictie'. Ook in D5R dus geen uitgewerkte scenario's of acteurs met ervaring, maar wel jongeren die gecast zijn om hun spontaniteit. "De kinderen krijgen een basisverhaal", luidt het bij Eyeworks, het productiehuis dat de reeks maakte. "De jongeren weten waar het verhaal begint en eindigt, maar wat er daartussen komt moeten ze invullen vanuit hun belevenis."

Omdat het mediagebruik van jongeren al lang niet meer alleen rond televisie draait, werkte Ketnet voor het eerst ook aan digitaal luik. De kijkers krijgen toegang tot de virtuele smartphone van de vijf hoofdrolspelers waar zich nieuwe verhaallijnen zullen ontwikkelen.