© Dirk Kerstens

Antwerps bedrijf Proef helpt starters faillissement te vermijden

Het Antwerpse bedrijf Proef helpt startende horecazaken om niet failliet te gaan. Beginnende horeca-ondernemers krijgen een cursus financieel beheer en leren nog beter koken. Ze kunnen ook elke week oefenen in een bestaande horecazaak.

cwil

Proef is het geesteskind van marketingspecialist Karl Magnus (34), die elf jaar reclameacties heeft begeleid voor onder meer Coca-Cola en Leffe. “Ik ben in de Boerentoren in Antwerpen met een eigen bedrijf gestart, waarmee ik het aantal faillissementen in de horeca wil verminderen”, zegt Magnus.

Vijf starters

Proef begeleidt momenteel vijf starters in Antwerpen. “We geven de starters eerst een algemene begeleiding, maar willen ze binnenkort ook laten oefenen in de keuken van een bestaande horecazaak”, zegt Magnus. “We palmen de keuken in op de sluitingsdag, zodat de uitbaters ook op die dag nog iets verdienen. De starters kunnen dan hun eten bereiden en ook klanten in de zaak ontvangen. De inkomsten mogen ze zelf houden.”

Prijskaartje

Een starter die bij Proef in de leer gaat, moet wel wat geld hebben. Een traject van zes maanden kost 4235 euro, btw inbegrepen. “Voor ons is het de moeite”, zegt Helena Wouters, die in 2017 in het centrum van Antwerpen de brasserie Catweazle wil openen. “We willen katten adopteren uit een asiel, en die in het café laten rondlopen. We wilden aanvankelijk enkel drank en taartjes aanbieden, maar Proef maakte ons duidelijk dat veel klanten ’s middags dan een broodje om de hoek zouden gaan halen. We hebben daardoor beslist om een beperkte menukaart te lanceren. Op die kaart zullen vier soorten crokatjes staan: croques in de vorm van kattenkoppen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER