Direct naar artikelinhoud

Verkoop tijdschriften boert achteruit

Zowat alle Vlaamse tijdschriften hebben het voorbije jaar minder verkocht. Dat blijkt uit cijfers van het CIM. De cijfers hebben betrekking op de verkoop tussen oktober 2010 en september 2011.

De grootste daler bij de weekbladen is TV Familie, dat per week gemiddeld 10,9 procent minder exemplaren verkoopt. Het blad heeft nu nog een gemiddelde verkoop van 112.010 stuks. Ook Humo blijft het moeilijk hebben. Het weekblad verkocht gemiddeld 202.616 exemplaren, een daling met 7,6 procent of 16.689 exemplaren in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. In een poging om de negatieve verkoop te keren ligt er sinds dinsdag een vernieuwde Humo in de krantenwinkel.

Ook de meeste andere weekbladen hebben het erg moeilijk. Dag Allemaal zakte met 2,7 procent, maar blijft met gemiddeld 415.411 verkochte exemplaren veruit het grootste weekblad. P-Magazine, dat enkele weken geleden ook vernieuwde, daalde met 7,9 procent tot 50.775 exemplaren. Knack ten slotte verkoopt wekelijks 111.281 stuks, 2 procent minder dan een jaar eerder. Ook de vrouwenbladen Flair en Libelle zagen hun verkoop met 2 procent zakken. De enige weekbladen die stijgen zijn Joepie (+5,9 procent), Trends (+1,8 procent) en Story, dat er een half procent op vooruitging.

Bij de maandbladen kleuren de meeste verkoopcijfers rood. Bij Menzo, Genieten, Glam*IT en Grande ging de verkoop met meer dan 10 procent achteruit. Menzo verkoopt maandelijks nog slechts 3.618 nummers. Goedele daalde met 7,5 procent tot gemiddeld 45.352 nummers. Uitgever Sanoma besliste enkele weken geleden al om te stoppen met Goedele en Glam*IT. Uitzonderingen op de algemene tendens zijn Ché (+12,8 procent), Vitaya (+2,4 procent) en Feeling Wonen (+7,7 procent).

De mindere verkoop komt extra hard aan omdat de magazines het ook erg moeilijk hebben op de reclamemarkt.