Politie moet betalen voor camerabeelden in haven van Oostende
De federale politie betaalt jaarlijks 530.000 euro om beelden van bewakingscamera's in de Oostendse haven te kunnen bekijken. Het Autonoom Havenbedrijf van Oostende, de eigenaar, streek zo al 4,3 miljoen euro aan 'abonnementsgeld' op. 'Absurd', reageren de vakbonden.
De politie en E-Port, een nevenbedrijfje van het Havenbedrijf, sloten zeven jaar geleden een contract af over het bewakingssysteem in de haven. E-Port plaatste 54 camera's op openbaar terrein, de scheepvaartpolitie betaalt om de beelden te kunnen bekijken. Vorig jaar ging het om liefst 529.252 euro, meldt Het Laatste Nieuws.
De vakbonden zijn laaiend. "De wereld op zijn kop", zegt Jan Adam van ACV. "De politie betaalt om hun haven veilig te houden. Allemaal op kosten van de belastingbetaler. Dit ruikt naar vriendjespolitiek. Een compromis à la belge." Ook de VSOA is van plan de regeling aan te kaarten bij de minister van Binnenlandse Zaken. "Het gaat om een waanzinnig hoog bedrag. Middelen die ze beter aan extra mankracht zouden besteden. De scheepvaartpolitie aan de kust zit nota bene op zijn tandvlees."
Officieel ziet de politie geen graten in het contract. Meer zelfs: ze zijn heel tevreden. Woordvoerster Kaatje Natens: "De camerabeelden helpen ons om onze teams ten velde aan te sturen. We zijn prioritair gebruiker en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan vast." Een half miljoen lijkt misschien een reuzebedrag, geeft Natens toe. "Maar als we de camera's vervangen door 54 agenten zouden we véél meer moeten betalen. Waarom we niet zelf camera's plaatsen? De installatie en het onderhoud zou evengoed geld kosten."
Opvallend: in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge wordt er niet met een dergelijk contract gewerkt. Daar draaien de bedrijven zelf op voor de kosten van de beveiliging. Indien nodig kan de politie gratis over camerabeelden beschikken. "Appelen en peren", reageert Natens. "Deze camera's zijn stukken beter. We krijgen de beelden rechtstreeks binnen. Als je ze achteraf moet opvragen verlies je meer tijd. Bovendien kampt Oostende met de instroom aan transitillegalen met een andere problematiek."
'Onzin'
Ook Johan Vande Lanotte (sp.a), voorzitter van Haven Oostende, ziet het probleem niet. "Het gaat hier om de controle van de openbare ruimte. Migratiecontrole wordt nergens door de haven betaald. Normaal gezien zet de overheid camera's in. Maar in Oostende had de zeevaartpolitie niet de middelen om die te plaatsen. Daarom heeft de haven die taak op zich genomen." Volgens Vande Lanotte investeerde het Havenbedrijf 2 miljoen euro in de installatie en 700.000 euro aan jaarlijkse onderhoudskosten. "Met de bijdragen van de politie en bedrijven die de camera's gebruiken, betalen wij onze kosten af. Uiteraard houden wij daar een centje aan over. Het zou maar erg zijn als dat niet zo was."
"700.000 euro aan onderhoud? Onzin", zegt Oostends parlementslid Jean-Marie Dedecker (LDD). "Vande Lanotte kent zijn eigen balans niet. Uit de jaarrekening van 2010 van E-Port blijkt dat de totale bedrijfskosten 338.000 euro bedragen. Tot en met 2010 heeft de politie al 4.323.000 euro huur betaald. En dat terwijl de haven zelfs 795.000 euro subsidie ontvangen heeft voor de installatie van die camera's. Waarom de politie akkoord gegaan is met een dergelijke deal? Geen idee. Ik zou ook heel graag weten welke absurde constructie daarachter zit om de politie zo ver te krijgen."
Het contract loopt af in 2012 en zal dan opnieuw bekeken worden.