Direct naar artikelinhoud

Delhaize wil snel 450 nieuwe winkels

Delhaize is van plan om de komende drie jaar 450 nieuwe winkels te openen. CEO Pierre-Olivier Beckers belooft met de aangescherpte strategie en extra besparingen binnen drie jaar een jaarlijkse omzetgroei van 5 à 7 procent te kunnen voorleggen.

Delhaize organiseert later vandaag een analistenvergadering in de Verenigde Staten, maar wil beleggers nu al laten weten hoe de groep precies te werk gaat in de uitvoering van de strategie.

Dat Delhaize nieuwe winkelopeningen plant, is op zich geen verrassing. Maar de timing is wel sneller dan verwacht. "We blijven gefocust op de uitvoering van de talrijke projecten die reeds aan de gang waren, maar zijn anderzijds bereid onze plannen te versnellen", zegt CEO Pierre-Olivier Beckers.

Bottom Dollar

Het zijn vooral de nieuwere ideeën van Delhaize die wortel blijken te schieten. De groep heeft het zelf over een geslaagde combinatie van nieuwe markten (Zuidoost-Europa en Azië) en nieuwere winkelformules. Vooral dat laatste lijkt het speerpunt van de nieuwe strategie te worden. Zo kan het Amerikaanse experiment 'Bottom Dollar Food' in Philadelphia naar eigen zeggen veelbelovende resultaten voorleggen, wat tot honderden extra winkels in gelijkaardige markten moet leiden.

De versnelde uitvoering van de strategie moet ook snel vruchten afwerpen. "Als gevolg van deze belangrijke toename in winkelopeningen en de aanmoedigende resultaten in de rest van ons netwerk verwacht Delhaize een jaarlijkse opbrengstengroei tussen 5 en 7 procent te verwezenlijken binnen drie jaar", klinkt het.

Besparingen

Een deel van de investeringskosten zal moeten worden gedragen door extra kostenbesparingen. Delhaize had zich goed anderhalf jaar gelden drie jaar de tijd gegeven om 500 miljoen te besparen. "Halfweg die periode zitten we al aan 60 procent van die doelstelling", klinkt het. De groep verwacht dan ook de doelstellingen te overtreffen.

Die extra inspanning lijkt echter vooral van de leveranciers te moeten komen. Delhaize heeft het over "verhoogde besparingen in de kostprijs van verkochte goederen". Dat wil eigenlijk zeggen dat de groep haar macht zal gebruiken om de leveranciers onder druk te zetten om betere en dus lagere prijzen te bieden. In de zware prijzenslag waarin retailers verzeild zijn geraakt, is dat de enige manier om de marges op te trekken.