Direct naar artikelinhoud

Audi investeert in Vorst

Autofabrikant Audi pompt de komende vijf jaar een half miljard in zijn fabriek in Vorst. Audi Brussel heeft uitzicht op twee nieuwe modellen. De nieuwe topman Patrick Danau toont zich positief over een mogelijke uitbreiding.

Goed nieuws voor Audi Brussel én voor de Belgische auto- industrie. Audi investeert de komende vijf jaar 500 miljoen euro in Brussel.

De autofabriek in Vorst maakt bovendien kans op twee nieuwe modellen: een om de productie van de huidige Audi A1 te vervangen en een nieuw product. Het is allesbehalve zeker dat de terreinwagen Q3, waarvan de komst onlangs nog in de pers zo goed als aangekondigd werd, bij die nieuwe modellen zit.

De onderhandelingen over de nieuwe modellen zijn momenteel volop bezig, maar in een interview met De Morgen toont Patrick Danau, nieuwe baas van Audi Brussel, zich positief over de toekomst.

Danau: "We investeren hier de komende vijf jaar 500 miljoen euro en ik ben positief over een mogelijke uitbreiding. Of de Q3 naar hier komt? Daar zijn berichten over verschenen in de pers, maar die waren zeer voorbarig. Er is geen enkele beslissing genomen. Het is maar één scenario. Ik ben ook niet bezig met de eventuele komst van de terreinwagen, er zijn vele andere mogelijkheden.

"We maken nu de A1, het kleinste product van de groep. Het kleinste, maar niet het minste. Maar als onderneming kunnen we maar optimaal werken als we twee producten hebben. We zitten in een markt die sterk aan schommelingen onderhevig is, waarbij je heel snel moet kunnen inspelen op nieuwe situaties. Met slechts één product is dat moeilijk."

Over de impact op de tewerkstelling van een mogelijke uitbreiding is nog niets geweten. Volgens een ingewijde zou Audi Brussel wegens onder meer de hoge loonkosten het aantal aanwervingen willen beperken, al is ook daarover nog helemaal niets beslist. Het zou volgens dezelfde bron de bedoeling zijn de productie van 120.000 wagens per jaar op te drijven naar 150.000.

Patrick Danau bevestigt dat de loonkosten de fabriek parten spelen, maar is duidelijk over de toekomst. "Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat de Audifabriek in Vorst binnen tien jaar nog bestaat. De loonkosten zijn een groot probleem, daar moet absoluut iets aan veranderen, maar Brussel staat ook bekend om zijn productiviteit en kwaliteit."

Graantje meepikken

Marc Lambotte, CEO van technologiefederatie Agoria, toont zich verheugd. "Dit toont dat het mogelijk is om sommige industrieën in België te houden, zeker wanneer werkgevers, werknemers en vakbonden met elkaar samenwerken."

Joost Kaesemans, directeur communicatie van automobielfederatie Febiac, valt niet uit de lucht. "Het was al langer duidelijk dat ze bezig waren met een opvolger van de A1, maar ik wist dat er onderhandelingen bezig zijn om twee modellen naar hier te halen. Het is sowieso leuk om te horen dat de nieuwe directeur zo positief is over de toekomst. Audi is een sterk merk, dat het wereldwijd goed doet. Daar pikken we een graantje van mee." >>5