Direct naar artikelinhoud

Delhaize in opstand tegen Albert Heijn

Niet alleen de boeren, ook supermarktketen Delhaize komt in opstand tegen de 'te' goedkope Albert Heijn. Delhaize eist van zijn leveranciers even lage tarieven als de Nederlandse concurrent krijgt. Anders zullen er merkproducten uit de rekken verdwijnen, dreigt Delhaize.

De Nederlandse supermarktgigant Albert Heijn ligt onder vuur. Vorige week stelden de landbouworganisaties Boerenbond en ABS de prijzenpolitiek van AH aan de kaak. "Sinds de komst van de groep naar België is de druk op de prijzen toegenomen. Landbouwers hebben het steeds moeilijker om een correcte prijs te krijgen." Zo verkoopt AH asperges voor 7 euro, terwijl de prijs op de veiling 8 euro bedraagt.

Vanwege de groeiende ongerustheid heeft Vlaams minister-president Kris Peeters volgende week een gesprek met Corné Mulders, de CEO van Albert Heijn België.

Afgelopen weekend was het de beurt aan Frans Muller, de nieuwe baas van Delhaize, om Albert Heijn aan te vallen. Hij laat duidelijk verstaan dat hij lagere tarieven verwacht van zijn leveranciers. Delhaize heeft in België een marktaandeel van 25 procent, AH slechts 2 procent, aldus Muller. "Ik kan niet begrijpen waarom wij niet dezelfde prijs zouden krijgen. Dan zeg ik tegen de leveranciers: we hebben een probleem", zei Muller in De Standaard.

Spierballen

De negentien winkels van Albert Heijn in ons land liggen in de grensstreek en bevoorraden zich uit de magazijnen in Tilburg. Zo profiteren ze van de goedkope inkoop van de Nederlandse Albert Heijn, marktleider in eigen land. Volgens een woordvoerster zijn die lage inkoopprijzen te verklaren doordat ze "langdurige relaties aangaan met leveranciers. De prijzen die wij afspreken, hebben niets te maken met de prijzen op de veiling."

Als de leveranciers niet over de brug komen met betere voorwaarden, is het volgens Muller van Delhaize denkbaar dat er producten uit de rekken zullen verdwijnen. Zo hoopt de nieuwe - overigens Nederlandse - CEO zijn leveranciers onder druk te zetten. "We laten ons de kaas niet van het brood eten". Om welke producten het gaat, kan Delhaize nog niet zeggen.

"Ik denk niet dat dit enkel spierballengerol is", zegt retailspecialist Gino Van Ossel (Vlerick Management School). "Ze willen wel degelijk de druk verhogen. Maar zal het tot een conflict komen? Dat weet ik niet. Er is sinds de komst van Albert Heijn al heel wat gebakkeleid over die prijzen. Je hebt eigenlijk permanent van die conflicten over prijzen en kortingen tussen supermarkten en leveranciers, maar die halen de media niet omdat het meestal om één product gaat dat tijdelijk uit de rekken wordt gehaald."

Hoe hard ze het nu gaan spelen, weet Van Ossel niet. "Het meest waarschijnlijke is dat ze een aantal merken uitkiezen, en daarvan één verpakkingsgrootte wegnemen. Niemand haalt het in zijn hoofd om bijvoorbeeld alle Coca-Cola weg te halen. En ze kunnen het beter nu doen dan wanneer Albert Heijn groot is in ons land, want dan gaat de concurrent adverteren met slogans als 'Kom bij ons, wij verkopen het wel nog'." Albert Heijn wil tegen 2016 vijftig winkels in ons land hebben.

Ook in 2009 was er al een conflict waarbij Delhaize producten uit de rekken haalde. Van Ossel: "Delhaize zette Unilever onder druk. De supermarkt besliste om een aantal producten weg te halen omdat ze vond dat die weinig verkochten. Unilever vond dat ingaan tegen alle afspraken. 'Als jullie die producten niet langer verdelen, dan zijn wij ook niet meer gebonden door de kortingen die we jullie geven.' Delhaize ging nog een stap verder en haalde nog meer producten uit de rekken. Het illustreert wat nu kan gebeuren. Of Carrefour en Colruyt erop gaan inpikken? Dat weet ik niet, maar het is zeker dat de wrevel over Albert Heijn bij alle bedrijven bestaat."