Direct naar artikelinhoud

Sanoma bloeit dankzij 'Flair' en 'Humo'

Aimé Van Hecke:

Wat erin zal staan en of het Goedele zal heten, dat blijft nog even een raadsel. Wel weten we dat het personalityblad van Sanoma City-queen Goedele Liekens op 3 september verschijnt, dat het een maandblad wordt en dat een tv-show van Goedele en haar productiehuis Jok Foe spoedig volgt.

Door Jeroen de Preter

BRUSSEL l Het nieuws werd gisteren bekendgemaakt aan het einde van een persontbijt met Sanomabaas Aimé Van Hecke. Behalve koffiekoeken en fruit kreeg de aanwezige pers eerst nog een flinke portie goed nieuws voorgeschoteld.

Een dik jaar staat Van Hecke aan het hoofd van Sanoma België, de uitgever van onder meer Flair, Story, Libelle, Humo en het nieuwe mediorenmagazine Milo. Volgens de gedelegeerd bestuurder zette de groep in die korte tijd - al dan niet door zijn toedoen - een paar forse stappen voorwaarts richting het beoogde multimediale, financieel kerngezonde marktleiderschap.

Om de gunstige evoluties te staven legde Van Hecke een migraineverwekkende hoeveelheid mooie cijfers voor. Winstcijfers kregen we niet, wel cijfers over omzet, advertentie-inkomsten en de oplages van de bladen. Wat de omzet betreft, noteerde Sanoma in vergelijking met 2006 een stijging van 7,1 procent. Dat lijkt indrukwekkend, maar Van Hecke was niet te beroerd om eraan toe te voegen dat 2006, vooral door falende distributie, een crisisjaar was geweest.

Maar Sanoma kon het tij dus keren, onder meer door de lancering van Milo, een mediorenblad dat ervoor zorgde dat in 2007 ook de advertentie-inkomsten van het mediabedrijf stegen. De gedelegeerd bestuurder kon het succes van Milo gisteren niet voldoende in de verf zetten. "Het blad haalde al meteen een gemiddelde oplage van 44.000 exemplaren", aldus Van Hecke. "Dat zijn er tienduizend meer dan we beoogden. Bovendien trekken we met het blad andere, adverteerders aan, adverteerders die dus niet kannibaliseren bij onze andere bladen."

Eén kanttekening toch: Sanoma heeft de afgelopen maanden aardig wat geïnvesteerd in de lancering van Milo. Of het blad zich zal handhaven zodra het effect van de promotiecampagne is uitgewerkt zal 2008 moeten uitwijzen.

Wat dat betreft, is het succes van good old Humo een minder onzeker verhaal (zie kader). Binnen de groep kan enkel het al even legendarische Flair gelijkaardige groeicijfers voorleggen. Flair krijgt met Mie Van der Auwera (ex-GlamIt) per 1 maart een nieuwe hoofdredacteur, ter vervanging van An Brouckmans, die binnen de groep tot editorial manager maandbladen is benoemd. Een allesbehalve vergiftigd geschenk voor Van der Auwera. Het jongevrouwenblad boekte in Vlaanderen en Wallonië samen een oplagewinst van circa 8.000 exemplaren. Met zijn breedste glimlach stipte Van Hecke aan dat Flair ongeveer de helft van de Vlaamse vrouwen tussen de 20 en 25 jaar bereikt.

De stijgende oplagecijfers voor het merendeel van de Sanomabladen inspireerden Van Hecke tot een algemenere beschouwing. "Ik twijfel er niet aan dat nieuwe media in de toekomst steeds belangrijker zullen worden", poneerde hij. "Wij gaan de digitale unit binnen Sanoma dan ook blijven uitbouwen. Maar doemdenkers die de teloorgang van de traditionele magazines voorspellen, hebben ongelijk. De cijfers bewijzen dat je met zulke magazines nog vooruitgang kunt boeken."

Die bewijskracht hebben niet alle cijfers. Zo zijn er binnen Sanoma forse oplagedalingen voor tv-bladen als Télé Pocket en vooral TeVe-Blad, dat gemiddeld bijna 10.000 keer minder werd verkocht. Dalende oplagecijfers waren er ook voor Story, het blad dat onlangs met Thomas Siffer een nieuwe hoofdredacteur kreeg. Siffer werkte de afgelopen maand aan de dummy van een vernieuwde Story. De lancering is voor de lente. "Wanneer precies ga ik nu niet zeggen", aldus Van Hecke. "De vijand luistert mee."

De vijand mocht wel al de officiële lanceringsdatum voor het personalityblad van Goedele Liekens kennen. Op 3 september, een woensdag, verschijnt de eerste editie van het maandblad Goedele. Als Van Hecke zijn zin krijgt, want blijkbaar vinden niet alle bewoners van Sanoma City haar voornaam een even briljante titel voor dat blad.

Spoedig na de lancering van het magazine moet dan, wellicht op VT4, de al even langverwachte show van Goedele Liekens volgen, een programma van haar eigenste productiehuis Jok Foe. Dat huis moet een cruciale rol gaan spelen in de verdere uitbouw van Sanoma naar een multimediaal bedrijf. Zo krijgt Jok Foe de komende maanden de kans om op de sites van de magazines te experimenteren met allerhande filmpjes.

Voor de uitbouw tot multimediaal bedrijf moet ook de intensere samenwerking met dochterbedrijf Ilse Media zorgen. Het bedrijf baat in Nederland nu.nl uit, de grootste nieuwssite van Nederland. "In ons land is zeker potentieel voor zo'n site", aldus Van Hecke. "Verder onderzoek" moet uitwijzen of Sanoma dat potentieel ook zal benutten.

Doemdenkers die teloorgang van magazines voorspellen, hebben ongelijk