Direct naar artikelinhoud

Boeren dreigen met boycot tegen Delhaize

Supermarktketen Ahold Delhaize zit op ramkoers met de landbouwers. De fusiegroep wil meer kortingen van zijn honderd grootste leveranciers, en de landbouwers zijn bang dat zij het kind van de rekening zullen worden. En dus dreigen ze met een boycot.

Het is niet de eerste keer dat Delhaize overhoop ligt met zijn leveranciers. Twee jaar geleden kwam het tot een aanvaring met Unilever, een van de grootste voedingsfabrikanten ter wereld.

Deze keer moet de oorzaak van de heisa gezocht worden in de fusie tussen Ahold (Albert Heijn) en Delhaize. Daardoor is een Benelux-mastodont in de retailsector ontstaan, die zijn invloed wil laten gelden. De fusiegroep wil op termijn 500 miljoen euro aan besparingen doorvoeren, en twee derde hoopt Ahold Delhaize te realiseren op de kap van zijn leveranciers. Daarom eist het concern dat zijn 100 belangrijkste leveranciers, waaronder Unilever, Lotus Bakeries, Spadel en Coca-Cola, grotere kortingen geven. Want, zo is de redenering: in Nederland koopt Ahold 15 procent goedkoper in dan Delhaize in België - en dat bij dezelfde leverancier. Die lat moet gelijk getrokken worden.

Bovendien eist Ahold Delhaize dat die grotere kortingen met terugwerkende kracht gelden, vanaf 1 januari dit jaar. Voor de merkproducenten is dat een brug te ver. Zij overwegen daarom een klacht in te dienen tegen de keten.

De eis om betere inkoopvoorwaarden te verkrijgen, is ook bij de landbouwers in het verkeerde keelgat geschoten. Zij vrezen het grootste slachtoffer te worden van die prijsdruk. Als de leveranciers meer kortingen moeten toestaan aan Ahold Delhaize, zullen die leveranciers ook minder geld op tafel willen leggen voor landbouwproducten. "We voelen die prijsdruk nog niet, maar we verwachten hem wel", zegt Hendrik Vandamme van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS).

Daarom steken ze nu al een dreigende vinger op. "Als wij prijsdruk voelen, zullen we de Delhaize-klanten vragen om elders te gaan winkelen", waarschuwt Vandamme. "En desnoods roepen we de consument op tot een boycot van verse Belgische producten bij Ahold Delhaize."

Dat zou voor Delhaize een lelijke streep door de rekening kunnen betekenen: verse producten zijn immers een van de pijlers van Delhaize. Bij de Boerenbond klinkt de toon gematigder. "We kiezen eerst voor overleg. Daarna zien we wel", zegt de woordvoerster.

Bij Ahold Delhaize vindt men de reacties van de boeren spijtig. "Het is jammer, omdat wij de voorbije jaren altijd goede relaties hebben onderhouden met de lokale landbouwers", reageert woordvoerder Peter Dercon. "En we zijn een van de grootste afnemers van lokale producten."

Toch is Ahold Delhaize niet van plan om met de boeren te gaan praten. "We voeren onderhandelingen met onze 100 grootste leveranciers. Wat onze leveranciers afspreken met hun leveranciers, is voor hun rekening. Ethisch staan wij recht in onze schoenen. Maar we verwachten geen impact op de landbouwers."

De winkelketen vreest dus ook niet meteen voor lege winkelrekken. "Kijk, de onderhandelingen met die leveranciers zijn moeilijk. Maar ik kan gerust zeggen: met geen enkele leverancier zijn de deuren dicht. Er is voldoende onderhandelingsruimte om tot een goed resultaat te komen. Dus spreken over lege winkelrekken is niet aan de orde."